Monopolipeli

Me suomalaiset sitten pidämme monopoleistamme. Silloin tällöin joku jaksaa älähtää siitä, että voisiko Alepaan saada viinipulloja, mutta aika vetelästi siinä jaksaa kukaan mihinkään barrikaideille ryysätä. Pahimmat snobiystäväni jopa vetäytyvät hissukseen takavasemmalle, koska ilmeisesti Alko on viiniharrastajille edullinen järjestelmä monopolin tuodessa maahan myös high-end viinejä kohtuullisin hinnoin. Wannabe-sommelier-ystäväni uskovat, että jos alkoholimonopolia ei olisi, siirtyisivät viinit pieniin viinakauppoihin jotka möisivät sitä mistä saa parhaat katteet ja sitten täällä härmä ryystäisi pelkkää Magyar Feherbória ja Don Opasta. Itse kuulun enemmän viininJUOJIIN, enkä niinkään viininnuuskijoihin tai viininpurskuttelijoihin, joten minun elämääni monopolin purkaminen helpottaisi varmasti.

Toinen ihailtu ja rakastettu monopolikaksikko on Veikkaus ja RAY. Ajatelkaa nyt miten hieno järjestelmä! Mummo käy pelaamassa Prisman aulassa hedelmäpeliä – hän saa siitä hetken jännitystä ja kansanterveys tai tiede tai taide tai paikallinen kanteleseura saa avustuksia. Älkää lukeko tätä sarkasmiksi, olen aidosti aika fiiliksissä tästä näppärästä keksinnöstä: hienoa työtä tekevä kolmas sektori pysyy järjellisissä varoissa eikä yhdenkään kansalaisen tarvitse siihen panostaa penniäkään verotuksessa.

Mutta kuinka absurdia näiden monopolien johtamisen täytyy olla! Veikkaus ja RAY esimerkiksi pyrkivät aktiivisesti ”rahapelialan valvottuun kasvuun” – samalla rakentaen rinnalle tukijärjestelmää peliongelmaisille. Alkon viime vuosien suurin tv-mainoskampanja ei mainosta mitään Alkon tuotetta, vaan sitä että kauppaan ei pääse alle 18-vuotiaat. Alan kasvattamista peliyhtiöillä helpottaa tietysti huomattavasti se, etteivät kilpailijat saa edes mainostaa Suomessa. Toki nokkela netinkäyttäjä löytää ne, mutta sponsoroimaan tai mainostamaan ei ulkomaisilla pelinjärjestäjillä ole.

Mutta koska nämä vaarallisten aineiden tai ajanviettotapojen distribuointi kansalaisille kannattaa tehdä valvotun monopolin kautta onkin varmasti vain ajan kysymys kun lopuillekin vitsauksille perustetaan omat monopolit (ja ehkä virastot. Oma virasto olisi kiva).

Otetaanpa vaikka esimerkiksi tupakka. Nikotiini on tietysti hirveä myrkky, mutta niin sitä vaan saa missä vaan kipsassa myydä menemään ilman sen kummempia rajoitettuja myynti-ikkunoita. Nyt vikkelästi tupakalle sama kuin alkoholille, eli tietyt ajat jonka välillä sitä vain saa myydä. Voin vaikka lyödä vetoa että hyvin moni ”polttaa vain kännissä”. Näin ollen, ellei saisi ostettua tupakkaa illalla ja yöllä (silloin kun ON kännissä), niin jäisi kessut polttamatta. Täydellistä!

Toinen kiusankappale joka syö kansaamme (tai itse asiassa kansa syö sitä) on ylipaino. Siispä laitetaan karkit ja herkut ja hampurilaiset kaikki yhden herkkumonopolin alle, jonka liikkeissä voidaan sitten laittaa vaikka kyltit seinille että ”ylipainoisille (namujen) anniskelu on kielletty”. Sen jälkeen voimme palauttaa ne Alkon 70-luvun kortit, johon merkattaisiin jokainen herkkuostos jonka tekee.

Kyllä olisi elämä vaan helpompaa ja turvallisempaa kansalaiselle jos monopoleja olisi enemmän.

Toimimme puhtaasti lahjoitusvaroin.

Tue Liberaa

3 kommenttia artikkeliin “Monopolipeli

  1. Caesar von Walzel sanoo:

    Hauskan irooninen kirjoitus joka hyvin kuvaa monopolien skitsofreniaa ja epäjuhdonmukaisuutta.
    Yhtä kaikki, muutamat itsensä nimittäneet tietäväiset, katsovat asiakseen/oikeudekseen märrätä mieten tietämöttömän kansan tulisi elämänsä hoitaa.

  2. Jari Koiksniemi sanoo:

    Meitä suomalaisia on paljon jotka eivät pidä monopoleista. Vaikkapa nyt tämä suomalaisen kansan kiusankappale ja paradoksien summa Alko. Alkon viinivalikoima on laaja mutta suurimmaksi osaksi tyhjänpäiväisen tylsä. Suomalaiset viinin nautiskelijat tilaavat entistä enemmän viininsä nettikauppojen kautta koska hinnat ovat edullisemmat ja valikoimaa löytyy aivan eri tavalla kuin Alkosta.
    Kun Alkon monopoli purkautuu, putkahtaa esiin laadukkaita viini- ja herkkuputiikkeja sekä viinibaareja joiden yhteydessä toimii viinikauppoja. Alko jatkaa toimintaansa. S- ja K- kaupoilla löytyy omat nimikkoviininsä, mutta mitä sitten.
    Alko on koko olemassaolonsa ajan taistellut kahden rintaman sotaa. Samalla se on muokannut suomalaisten ajatusmaailmaa alkoholia kohtaan. Alkoholi on mystifioitu. Ja me tiedämme miten siinä käy, salaperäisyys kiinnostaa.
    Alkon ja valtiovallan suhde on sairas. Taas ollaan nostamassa verotusta, mutta millä tavalla. Puhutaan alkoholin haitoista mutta nostetaan vähiten viinan hintoja ja korotetaan eniten mietojen juomien kuten viinien verotusta. Eihän tässä ole mitään järkeä. Valtiovalta yrittää pelastaa vanhaa reliikkiä kaikin keinoin. Eiköhän meidän suomalaisten ole jo korkea aika siirtyä sinne vapaaseen eurooppaan.

  3. Esa Kauppila sanoo:

    Hei, ette nyt mainitse huolta ulkoisvaikutuksista. Haitallisia toimialoja on syytä säännellä niiden haitallisten ulkoisvaikutusten vuoksi, hyvänä esimerkkinä Alko ja ja RAY. Toinen hyödyllinen tapa ohjata markkinataloutta Suomen menestykseen on aktiivinen elinkeinopolitiikka, joka voisi ottaa painopistealueiksi clean techin, luovan tuotannon. Kaikkia toimialoja ei edes tarvita laillisen yhteiskunnan piirissä, kuten muut huumeet, pikavippitoiminta.

Kommentoi

Toimimme puhtaasti lahjoitusvaroin.

Tue Liberaa