Libera-säätiön toimintakertomus 2017

Perustehtävän mukainen toiminta

Säätiön perustehtävänä on edistää ja tukea yksilönvapauden periaatteita ja arvoja, vapaata yhteiskuntaa, vapaata yrittäjyyttä ja vapaita markkinoita. Libera on toiminnallinen säätiö.

Toimintavuoden 2017 aikana toimintaa kehitettiin entistä enemmän sosiaalisen median verkon ja vuorovaikutteisuuden ehdoilla. Julkaisut ja niiden ympärille rakennetut toimenpiteet, kuten kilpailut ja tietokannat sekä tilaisuudet ovat edelleen toiminnan kivijalka.

Toimintavuoden aikana tuotettiin seuraavat julkaisut:

• Eläkepommi ei tule kuin varas yöllä, Aaltonen, Ilmonen ja Kahra
  • Kultaiset kahleet – 10 askelta kohti vapaampaa kansalaisyhteiskuntaa, Pursiainen ja Kultti
  • Suomi jää jälkeen, Kiesiläinen, Wessman, Pyykkönen, Mykkänen, Schauman, Keränen, Vartiainen
  • Suomen turvallisuuspolitiikka: 100 vuotta kahden vaiheilla, Ilves, Schmidt-Felzmann, Rusi, Benitez, Raik, Pesonen, Järvenpää, Lepomäki

Lisäksi järjestimme kolme yleisötilaisuutta ja teimme Liberatube-pilotin.

Podcast-lähetyksiä jatkettiin ja niitä tehtiin neljä kappaletta. Blogeja julkaistiin 78.

Säätiön toiminnan kulut tilikaudella olivat 181 867,42 euroa, joista henkilöstökulujen osuus oli 97 294,00 euroa. Säätiö sai yksityisinä lahjoituksina 213 658,44 euroa.

Hallinto

Säätiön hallitukseen kuuluivat Elina Lepomäki puheenjohtajana, Björn Wahlroos varapuheenjohtajana sekä Toomas Ilves, Paul Lillrank, Suvi-Anne Siimes (9.3.2017 saakka) Kristina Pentti-von Walzel, Henrikki Tikkanen, Matti Vuoria ja Tatu Ylönen (9.8.2017 saakka).

Säätiön toiminnanjohtajana toimi Heikki Pursiainen (25.9. saakka) ja operatiivisena johtajana Lasse Pipinen.

Henkilöstökulut, 97 294,00 euroa, koostuivat toiminnanjohtajan, operatiivisen johtajan sekä tutkimusavustajan palkoista sosiaalikuluineen.

Tilikauden aikana hallitus kokoontui neljään kokoukseen.

Hallituksen tai edustajiston jäsenyydestä ei ole maksettu palkkioita. Säätiö ei ole antanut lainoja tai vakuuksia lähipiiriin kuuluville eikä tehnyt muitakaan säätiölain tarkoittamia toimia lähipiiriläistensä kanssa.

Yksi kommentti artikkeliin “Libera-säätiön toimintakertomus 2017

1. Ulf Fallenius sanoo:

Liberan pitäisi vahvasti hyökätä verottajaa vastaan joka tekee kaikkensa että vapaita markkinoita ei synny johtuen erittäin vanhanaikaisista verolaista.Hammaslääkäri ketjun veropäätös sotii vastaan vapaita markkinoita ja samat ongelmat jatkuu kuin työpaikka muuttuu yrittämiseksi on jopa aloja missä ei saa edes vuokrata henkilöä suoraan vaan vaatii kaiken maailman monimutkaisia järjestelyjä saadakseen vuokratyötilanne.Niin kauan kuin veronlainsäädäntö nykymuodossa ei synny Liberan toivon mukaisia markkinoita.