Blogit

Taksin takapenkilläkin katse kannattaa siirtää peruutuspeilistä tulevaisuuteen

Taksin takapenkilläkin katse kannattaa siirtää peruutuspeilistä tulevaisuuteen

13.12. julkaistussa Helsingin Sanomien pääkirjoituksessa pohdittiin taannoisen taksilain uudistamisen vaikutuksia. Teemallisesti teksti sivusi edellistä taksilaki-pääkirjoitusta, jossa vastuu kuskien välisestä nyrkkitappelusta ulkoistettiin lakiuudistukselle.

Kirjoituksessa todetaan, että uudistuksesta on kuulunut valituksia niin asiakkailta kuin kuljettajiltakin. Tietysti on. Olisikin erikoista, jos 5,5 miljoonan asukkaan maassa kukaan ei kipuilisi rakennemuutosten edessä. Julkisessa keskustelussa on kuitenkin päässyt unohtumaan, että uudistus on tehnyt paljon hyvää ja sitä myös kehutaan laajasti.

Taksilain uudistuksen myötä taksilupien määrä on kasvanut merkittävästi, autoja on paremmin tarjolla, kuluttajalla on parempi mahdollisuus kilpailuttaa kyytejä ja sovelluspohjaiset palvelut pääsivät takaisin markkinoille. Ruuhka-aikaan kyydit ovat kalliimpia, hiljaisina aikoina halvempia ja kuskeilla enemmän valtaa reagoida jatkuvasti muuttuvaan kysyntään. Markkina siis toimii vapaammin ja kysyntä sekä tarjonta kohtaavat paremmin, aivan kuten olisi aina pitänyt ollakin.

Kirjoittaja myös viittasi erittelemättä jääneeseen tilastoon, jonka mukaan taksin kuluttajahinnat eivät lupauksista huolimatta ole laskeneet. Tämä voi olla, tai olla olematta, koko totuus. Tilastokeskuksen keräämän taksiliikenteen kustannusindeksin dataan on tutkimuspaikasta riippuen saattanut valikoitua vain suurimmilta taksiyrityksiltä tehtyjä testiostoja. Jos sovelluspohjaiset ja muut halvat uudet vaihtoehdot jätetään vertailusta pois, heikkenee tilaston luotettavuus merkittävästi.

Toisaalta, taksiuudistuksen myötä nousseet taksimatkojen hinnat eivät todista uudistuksen olleen  huono. Se vain tarkoittaisi, että aikaisempi sääntely pakotti kuskit tekemään työtään alihinnalla ja nyt markkinan hiljalleen normalisoituessa kuskit saavat työstään käyvän markkinahinnan. Näin toimii markkinatalous ja hyvä niin.

HS:n pääkirjoitus vaatii nykyistä hallitusta korjaamaan taksilain, muttei erittele, mikä uudessa laissa mahtaa olla vikana? Kaipaako joku todella taksitolpan halaamista? Puhelinkeskuksissa ja räntäsateessa jonottamiseen sidottua kyytipalvelua? Kyytipulasta huolimatta asetettua taksilupakiintiötä? Taksilaissa voi olla hienosäädettävää esimerkiksi syrjäseutujen palvelutarjonnan parantamiseksi. Mutta sitäkään ongelmaa ei kannata yrittää korjata keskussääntelyyn palaamalla, vaan verotusta ja sääntelyä entisestään vähentämällä. Mitä paremmat työnteon kannustimet ovat, sen hanakammin ihmiset tilaisuuteen tarttuvat.

Kirjoittajan loppukaneetista on kuitenkin helppoa olla samaa mieltä — taksin kyytiin astuessa hinta kannattaa selvittää, ettei perillä odota ikävää yllätystä. Niin myös esimerkiksi parturissa, ruokakaupassa, elektroniikkaliikkeessä ja autokaupassa on hyvä tarkastaa tuotteen hinta ennen ostopäätöksen tekemistä.

Suomalaiset näkevät kilpailun tuomat edut aina palveluita tai tavaroita ostaessaan. Moni käyttää pitkiäkin aikoja vertaillakseen esimerkiksi joululahjojen hintoja tavaratalojen välillä. Jotkut kilpailuttavat ostoksensa Kiinaa myöten. Joukkoliikenteen suhteen kukaan ei enää kaipaa vuosituhannen taitteeseen ja aikaan ennen halpalento- ja halpabussiyhtiöitä. Niiden markkinoille tuoma kilpailu pakotti kartellitoimijat lopettamaan asiakkaiden vedättämisen. Miksi siis taksimarkkinan vapautuminen aiheuttaa nyt niin paljon harmistusta?

Uskallan väittää, että bussi- ja lentoliikenteen esimerkkiä seuraten, viiden vuoden päästä kukaan ei enää halua palata keskushallittuun taksimarkkinaan.

Kasvukivut ovat normaali osa aikuistumista. Nyt valtiovallan tiukasta syleilystä vapauteen päästetty taksimarkkina kypsyy ja löytää pian uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Silloin kasvukivut helpottavat ja vanhaan palaaminen alkaa tuntua nololta ajatukselta. Peruutuspeiliin katsomisen sijaan taksialalla onkin nyt ennen näkemätön mahdollisuus hyödyntää avautuvaa markkinaa ja kasvattaa liiketoimintaansa. Kekseliäimmät rikastuvat, jääräpäisimmät jäävät räntäsateeseen jonottamaan.

Blogit

Liberan blogiin kirjoittavat eri alojen asiantuntijat tai muuten vain mielenkiintoiset henkilöt. Blogit ovat kirjoittajiensa mielipiteitä, eivätkä välttämättä edusta Liberan virallista kantaa.

Vastaa käyttäjälle Liebu Peruuta vastaus

28 kommenttia artikkeliin Taksin takapenkilläkin katse kannattaa siirtää peruutuspeilistä tulevaisuuteen

  1. Ulf Fallenius sanoo:

    Ei missään nimessä palata takaisin koska hinnat nousseet todella kiitettävästi jopa 50-70 prossaa ruuhka ajossa .Tälläistä palkankorotusta ei tullut koskaan vanhassa järjestelmässä.Nytt saa auton keskustassa mutta maksu on jopa viisinkertainen välillä joka on hyvä suunta.

  2. Iiro sanoo:

    Aivan täyttä puppua. Autollamme ajetaan noin 550-600 kyytiä kuukaudessa. Kukaan, ei kukaan ole kehunut uudistusta. Puuttuu kielitaito, ammattitaito, ei hyväksytä kuin käteinen, ei löydetä mihinkään, ei osata kirjoittaa osoitetta naviin, yms jne. Esimerkkejä ja videoita loputtomasti nähtävissä.

    Taren vakaumus tukee uudistusta, ei mikään muu. Ihan sama, romahtaako maailman yksi luotettavimmista instituutioista kunhan vapaus tulee tilalle..

    1. Liebu sanoo:

      Jotkut puhuu paskaa ja jotkut pelkkää pahaa
      Jotkut mistä tahansa takovat lisää rahaa
      Yhtä kaikki jokainen oksaa altansa sahaa
      Ja kun kysytään nimiään, he vastaavat:
      Ei kukaan

  3. Minä Itte sanoo:

    Näin sekopäistä roskaa tulee harvemmin nähtyä/luettua edes täällä ajatusten hautausmaa librassa. Maailman luotettavin ja toimivin taksipalvelu korvattiin kerralla kehitysmaatason palveluilla ja -kuljettajilla. 30-40% palkanalennus kuljettajille, koko alan alv-tuoton laskeminen ja silti keskihinnat ovat nousseet. Sitä ei voi muulla selittää, kuin että Mogadishun pojat lyövät kaiken lyhentämättömänä omaan taskuun ja rehellisesti asiansa hoitavat kärsivät. Uberit yms eivät pärjää kilpailussa, jos tehdystä työstä/palvelusta maksetaan kaikki verot ja palkan sivukulut, sen tämä ”uudistus” on toki jo selkeästi osoittanut. Muutoinhan se ja kaltaisensa toimijat olisivat vallanneet jo merkittävän siivun alan toiminnasta. Jo nyt on yhdeltä alan isohkolta, ja vapautusta voimakkaasti ajaneelta, toimijalta oma pääoma syöty ja edessä on koko konsernilla tiukka selviytymiskamppailu pysyäkseen pystyssä.

    Alan kahta suurinta yksittäistä ostajaa, sote- ja kela-kyytejä nämä Taren kaltaiset idealisti-idiootit eivät ole varmaan tajunneet olevan edes olemassa. Niissä on kilpailutuksen onnen ja auvon johdosta päädytty tilanteeseen, että kotona asumisen sijaan vanhuksia joutuu hakeutumaan palvelutaloihin asumaan ja sairaaloissa ja terveyskeskuksissa haaskaantuu tuhansia tunteja kallista lääkärin vastaanottoaikaa, kun kuljetusjärjestelmä ei enää olekkaan toimiva ja luotettava. Mistään alkukankeudesta on enää turha puhua, sillä tätä se on ollut koko tämän puolentoista vuoden ajan, mitä tämä verhokauppiaan aikaansaama laki on ollut voimassa. Säästetään ehkäpä muutamia kymmeniä tai satoja tuhansia ja maksetaan sitten miljoonia sen seurauksena. Vitun ihanaa markkinaliberalismia.

    Alalle tulleista uusista yrittäjistä ja kuljettajista ei viitsi oikein kirjoittaa, koska nykyhallituksen aikana se tulkittaisiin silkaksi rasismiksi. Sen verran on pakko mainita, että minimi vaatimuksena alalle pitäisi olla edes auttava suomen- tai ruotsinkielen osaaminen. Muusta palveluosaamisesta, kaupunkituntemuksesta tai ajotaidosta ei viitsi edes mainita enempää. Olemattomasta kun on turha puhua.

    Taren huikeana perusteluna tälle koko idioottimaisuuden huipentumalle on näköjään se, että (pikku)jouluruuhkassa on joutunut odottamaan palveluvuoroaan hieman pidempään, kuin mihin on tottunut. Verratanpa sitä vaikkapa hypermarketin kassapalveluun. Nythän sinnekkin muodostuu tavallista pidempiä ja aikaavievempiä jonoja, vaikka kaikki kassalinjat ovatkin käytössä. Kohta kai aivopierumo libra vaatii kassapalvelujen vapauttamista. Kassat pois keskusliikkeiden alaisuudesta ja palvelun ja tuotteiden hinnat kassan määriteltäviksi. Sillä ei ole mitään väliä onko se asiakkaan tai myyjäliikkeen kannalta edullista, mutta vapaata pitää olla. Ja jonon lyhyt myös niinä muutamina lyhyinä ruuhkahuippuina, hinnalla ja palvelun tasolla, saati hinnan ennakoitavuudella ja oikeellisuudella niin väliä. Kassa lyö sitten fyrkat omaan taskuunsa ja kiinni jäädessään huutaa liberaalien ja puna-viher humanazien iskulausetta: ”Zinna razzizti!”, ja lähtee takaisin ”sodan murjomaan” kotimaahansa Wakanadaan.

  4. kari sanoo:

    kuljettajien ansiotaso on laskenut tämän uudistuksen jälkeen n. 20% ja ammattitaidottomien kuljettajien määrä on räjähtänyt silmille, niin ihmeitä pitää ”markkinoiden” saada aikaan että päästäisiin edes lähtötasolle. Kun se kerran on nykyään mahdollista niin tule pk-seudulle ajamaan EDES yksi viikonloppu niin ymmärrät mistä puhun. Ei se vielä henkilöstä ammattikuljettajaa tee jos hänellä on B-luokan ajokortti ja säällinen rikosrekisteri. Turha syyttää työnantajaa joka palkaa kuljettajan. Kyse on nimenomaan näistä itse itsensä työllistävistä jotkat toimivat markkinahäirikköinä. Kukaan ei vieläkään, et kai edes sinäkään, kykyne kertomaan miksi piti rikkoa astia kun parempaa ei tiedossa ollut? Miksi Kela-kyyti asiakkaat joutuvat odottamaan kuljetusta määräämättömiä aikoja? Miksi asiakkaan pitää toimia kartturina? Miksi kuljettajat eivät osaa kirjoittaa navigaattorin osoitetta vaan sen joutuu tekemään satunnainen matkaajaa? Miksi taksiliikenteestä kertyvät verotulot ovat laskeneet vaikka taksiautojen määrä on lisääntynyt räjähdysmäisesti? Miksi varsinkin yksin matkaavat naisasiakkaat pelkäävät nousta taksiasemilta autoon? Tätä ”miksi” kysymyslistaa voisin jatkaa loputtomiin mutta olkoon nyt tässä.

  5. leaska sanoo:

    Kuules Tere, sinä et voi oikeastaan enempää hakoteillä olla… käytännössä kaikki mitä kirjoitit on puppua… tipahda sieltä pilvistä tänne maanpinnalle…

  6. Keimo sanoo:

    Tiesitkö Tere että takseilla vakuutusmaksut nousivat juuri 7% ihan vain sen vuoksi etteivät nämä uudet villikuskit osaa ajaa ja he siksi kolaroivat ja ryttäävät omia ja muiden autoja koko ajan. Peltikolareiden määrä nousi tästä syystä uuden lain alkamisen jälkeen noin neljänneksen. He eivät myöskään osaa liikennesääntöjä ja voivatkin siksi yllättää tulemalla toisen auton kylkeen aivan mistä tahansa, oli väistämisvelvollisuutta tai ei. Tällaisetkin kuljettajat saavat nyt sitten ihan luvan kanssa kuljettaa kuitenkin asiakkaita, lapsiakin, ja ajaa tuolla muun liikenteen ja jalankulkijoiden seassa ilman mitään tuntemusta turvallisesta tai lainmukaisesta ajamisesta. Mutta kiva että Tere tykkää.

  7. Ulf Fallenius sanoo:

    Se hyvä puoli on se että asiakas valitsee kyytinsä jos haluaa huijari taksin kyytiin niin siitä vaan .Olen nauttinut siitä että tämä kaikki meni päin helvettiä tyhmien asiakkaiden kohdalta jotka olivat sitä mieltä että vapautus tuo alennuksia.Tämä sekasorto tuo ison voitton vanhan kunnon taksifirmoille ja he päättävät miten jatketaan ei valtion holhousta enää.Onneksi sitä digiloikkaa ei tullut vaan julmettu määrää laillisia villejä pimeitä takseja ja heistä ei kilpailuun ole elikkä taksi monopoli jatkaa markkinatalouden siunauksella.

  8. Aakke sanoo:

    Olennainen asia jäi huomaamatta: kuljettajien palkat laskivat uudistuksen jälkeen. Ne, joilla on mahdollista vaihtaa alaa, tekivät sen tai tulevat tekemään. Tämä johtaa yhä enenevässä määrin siihen, että alalle on otettava tilalle ammattitaidotonta ja jopa suomenkielen osaamatonta väkeä (ruotsinkielestä puhumattakaan).

    Aiemmin ala houkutteli opiskelijoita ja eläkeläisiä tuuraajiksi. Mutta yhä enenevässä määrin vähemmän. Kierre alaspäin tulee jatkumaan pitkään ja ala kurjistuu. Sitä ei kirjoittaja ole huomannut.

  9. Ulf Fallenius sanoo:

    Muille jää enemmän jaettavaa kuin toiset lopettaa sehän on markkinataloutta parhaimmillaan.Talous lähti alaspäin jo 10 vuotta sitten kuin Nokiat ja kaikki muu toivo lähti Suomesta tämähän on häntäpäässä oleva maa kaikkilla mittareilla ja Pohjoismaissa huonoin maa niin miten voisi taksiala kukoistaa.Voi Caboiline parkaa joka teki heti eri yhtöissään 4 miljoonan tappiot jota ei ikinä saa käännettyä voittoksi kuin uskoivat tulevansa hyvinvointi Ruotsiin.

  10. Jarna sanoo:

    Ei voi kirjoittajasta sanoa muuta kuin taivaanrannan maalari , todellisuudesta ei hajuakaan…..

  11. Päsrö sanoo:

    Joo, se voi olla sulle hyvä,tere vai mikä tyrä oot! Mut tuu ite tänne Itä-Suomeen ajamaan ja hankkimaan leipäsi! Tiukkaa oli jo ennen uudistusta, ja tuo uudistus pilasi kaiken!
    Se on niin saatanan helppo kirjoittaa paskaa toisen työstä, kun ei itse siitä mitään ymmärrä! Tottakai se olisi kuluttajalle edullisempaa jos ajettaisiin ilmaiseksi, tai maksettais asiakkaalle, MUTTA KUN MEIDÄN KUSKIENKIN, SUN MIELESTÄ ROSKASAKIN, PITÄISI ELÄÄ!

  12. Arvailuja teksti ainakin sisältää, valtavasti. Siihen se jääkin.

    Yleensä tällaisia kirjoituksia julkaisee henkilö joka ei tiedä alasta, sen käytännöistä saati yrittämisestä mitään. Terelle on monta kertaa monen eri tahon voimasta yritetty suomentaa näitä alan käytäntöjä ja toimia.. ilmeisesti vieläkään ei ole mennyt perille asti, vaan sama ideologinen höpinä jatkuu jatkumistaan.

    Samoja asioita ei jaksa enää kymmenettä kertaa toistaa, mutta huvittavin teksin osa on:

    ”Jos sovelluspohjaiset ja muut halvat uudet vaihtoehdot jätetään vertailusta pois, heikkenee tilaston luotettavuus merkittävästi.”

    Kyllä, tilastot näyttävät täysin eriltä, kun mm. harmaan talouden hinnat, alle markkinahinnan toimivat suuret miljarditappiota tekevät sovelluspohjaiset veroparatiisiyhtiöt, yms. niistä jätetään pois. Tämän ei pitäisi tulla kenellekkään yllätyksenä. Näissäkin hinnoissa niitä tukeva henkilö on aina hiljaa esim. ”surge hinnoittelusta”, joka voi nostaa keskiarvoa merkittävästi. Liberaali siitä tosin yrittää saada jotain aikaiseksi.

    Terelle vinkkinä vielä kerran:

    ”Suomalaiset näkevät kilpailun tuomat edut aina palveluita tai tavaroita ostaessaan. Moni käyttää pitkiäkin aikoja vertaillakseen esimerkiksi joululahjojen hintoja tavaratalojen välillä.”

    Taksia käytetään pääasiassa kiireessä, pakosta tai vieraalla paikkakunnalla. Sitä käytetään yleensä heti. Tällöin hintavertailu on huomattavasti vaikeampaa. Markkinataloudessa taksialalla voi tulla myös tilanteita jolloin kuluttajalla on vain kaksi vaihtoehtoa:

    – Ottaa riistohintainen kyyti, maksaa ja mennä.
    – Jättää ottamatta, jättää maksamatta, olla menemättä ja menettää jopa enemmän.

    Kukaan ei ole palaamassa vanhaan ”keskussäätelyyn / keskushallituun” (mitä lie nämäkin ovat?). Tällaista on turha edes kirjoittaa. Vanhaan toimivaan järjestelmään ei ole enää paluuta, se on selvä, vaikka kaikki sinne haluaisi.

    Samat jonot ovat edelleen kiireaikana ja hiljaisena aikana takseja on älyttömästi liikaa. Eroa on todella vähän entiseen. Ainoat erot vanhaan taitavat olla ne, että kiireaikana nykyinen kuluttaja maksaa kyydistään keskimääräistä enemmän, koko taksialan veronmäärä on romahtanut tuhansista uusista tulijoista huolimatta ja koko alan ammattitaito laskenut reippaasti. Niin ja taksia ei syrjäseudulla saa millään.

    Taksialan luotettavuus ennen liikennepalvelulakia huiteli Taloustutkimus Oy:n mukaan n. 93 %. Samainen tutkimus luotettavuudesta liikennepalvelulain aikana huiteli 74 %.

    Toisessa tutkimuksessa neljä kymmenestä ekonomistista katsoi, että taksimarkkinoiden vapauttaminen on ollut järkevää politiikkaa, mutta lähes yhtä moni on kannastaan epävarma. Vajaa neljännes kritisoi taksimarkkinoiden vapauttamista.

    Lopuksi:

    ”Julkisessa keskustelussa on kuitenkin päässyt unohtumaan, että uudistus on tehnyt paljon hyvää ja sitä myös kehutaan laajasti.”

    Tämä kirjoitus on täysin tuulesta tempaistu, jolla ei ole mitään totuuspohjaa. Totuuspohja ei ole se, että omassa piirissä vapautunutta sääntelyä kehutaan. Se ei tee siitä laajaa millään asteikolla mitattuna.

  13. Ulf Fallenius sanoo:

    Ne jotka eivät käytä taksia niin ovat enimmäkseen kehumassa tätä uudistusta.Mutta ne jotka tekee tätä duunia saavat kyllästymiseen asti kuunnella asiakkaiden valituksia miten päin peetä heidän elämänsä on mennyt taksin käyttössä uudistuksen jälkeen .Mutta minua tämä ei haittaa sitten yhtään.

  14. Liebu sanoo:

    ”Taksin takapenkilläkin katse kannattaa siirtää peruutuspeilistä tulevaisuuteen”
    Mistä lähtien Taksin takapenkillä on ollut peruutuspeili? Alalla olleet ammattilaiset ovat tottuneet kuulemaan kaikenlaista matkan varrella jne. Asiakas on saanut nauttia laadukkaasta kyydistä ja palvelusta sekä makoisista unista parhaimmillaan… Kuvaava otsikko sinällään, koska matka ei välttämättä enään ole niin itsestäänselvä kuvio. Asiakkaan näkökulmasta hereilläkin voi olla uudet haasteet. Aiemmin Taksin käyttö on koettu ylellisyydeksi, josta on valmis maksamaan. Turvallisuudentunne ja luottamus, että kuljettaja vie perille ja herättää kotiosoitteessa viimeistään. Epävarmuustekijät lisäävät epäluottamusta ihmisissä. Suomalainen Taksi on luotetava! Toivottavasti myös tulevaisuudessa..

  15. Ulf Fallenius sanoo:

    Saavat edelleen hyvää palvelua käyttämällä alkuperäisiä hyviä vanhoja tilausyhtiöitä siellä ei ole mikään muuttunut.

  16. Mikael Kaasinen sanoo:

    9/10 asiakkaasta kiroaa taksiuudistuksen alimpaan helvettiin. Näin myös kyselytutkimusten mukaan. Se 1/10 on pääasiassa kantakaupungin alueella liikkuvia digihipstereitä, joiden mielestä on helvetin hienoa kun voi ajaa rankasti subventoituun hintaan jollain yango-pingo-pango-uber-taxifyyllä.
    Loppujen mielestä juuri mikään mitä markkinaidealistit lupailivat ei ole toteutunut. Juuri niinkuin ”vanha” taksiala ennusti. Toki valinnanvaraa on enemmän. Voit esim satamassa valita minkä niistä ammattitaidottomista vedättäjistä otat, ja minkälaiseen romuun istut. Ratikka ja bussi sekä oma auto on yhä useammalle myös nykyisin vaihtoehto, kun uusyrittäjien kyytiin ei ymmärrettävästi haluta mennä.
    Kyydissä on päivittäin ulkomaisia asiakkaita, aika moni paljon työnsä puolesta taksilla matkustava ihmettelee miksi suomen taksiala piti romuttaa kehitysmaatasolle.

    Samaan aikaan kaikkien alalla toimivien tehokkuus on romahtanut, kiitos kroonisen ylitarjonnan ja kuljettajapaon. Markkinaidealistien mukaan kysynnän piti kasvaa, tehokkuuden samoin, ja uuden uljaan taksimaailman toimia juuri niinkuin uusliberaalit markkinateoriat sanovat. Todellisuus on jotain aivan muuta, eikä Teren tai muiden idealistien säälittävät yritykset väittää muuta pidä paikkaansa.

  17. Antti Rautio sanoo:

    Tere ei nyt joko ymmärrä tai sitten tarkoituksella sivuuttaa yhden oleellisen asian, varsinkin kun vertaa itse taksialaa bussialaan. Se on palvelun laajuus ja saatavuus asiakkaan kannalta.

    Nimittäin, 15 vuotta sitten bussilla pääsi vielä pikkukunnistakin ”isolle kirkolle” joka päivä, usein vielä useammallakin vuorolla. Ei tietenkään suoralla yhteydellä joka paikkaan, vaan matkalla saattoi olla vaihto jos toinenkin. Valtio tuki alaa ja muutama bussifirma ajoi. Sitten vapautettiin ala. Tuli kilpailua, tuli kaikenlaista yrittäjää jotka näki alassa kultakaivoksen. Hinnat polkaistiin alas ja tuloksena alkoi pudotuspeli. Pikkuhiljaa reitistö väheni, koska kuka nyt haluaa ajaa tappiollisia reittejä ilman valtion tukea, kun voi kuoria kermat kakun päältä? Nykyään pikkukunnista ja vähän isommistakin kaupungeista ei pääse edes ”isolle kirkolle” bussilla, ei edes useammalla vaihdolla. Se on markkinatalouden tulos. Toinen tulos on se, että kartellit vain vahvistuivat. Tai kartelli on väärä sana, koska iso yritys ei ole itsessään kartelli vaikka hallitsisi markkinoita lähes yksin. Tällä hetkellä Koiviston Auto omistaa merkittävän osan bussiliikenteestä eikä sillä ole kilpailua kovinkaan monessa paikassa.

    Taksialalle tulee käymään samoin. Nyt eletään sitä murrosvaihetta, jolloin alalle ilmestyy kaikennäköistä yrittäjää. Taksien saatavuus on pikkupaikkakunnilla olematonta, Tere voisi mennä vaikkapa Luumäelle perjantaiyönä kello kaksi ja koittaa kilpailuttaa kaikki taksit, jotka saa hereille. Sitten jos joku yrittäjä olisikin ajossa tuolloin (ei muuten ole…) niin siinäpä sitten yrittää kilpailuttaa hintaa. Se hinta on silloin se, millä yrittäjä suostuu ajamaan ja piste.

    Yksi asia mitä varmaan yksikään päättäjä ei ole tajunnut, on se, mitä tämä kaikki tarkoittaa ensiavulle eli ambulansseille. Ennen jos ihminen tarvitsi apua vaikkapa yöllä ja soittaa ambulanssin, niin ambulanssi meni paikalle mutta saattoi tilata asiakkaalle taksin sairaalaan, jos asiakas ei ollut hengenhädässä ja näin ollen ambulanssi pystyi olemaan valmiudessa kiireellisempää tapausta varten. Mutta kelles ne soittaa, jos ei ole ketään ajamassa?

    Taksin tulevaisuus on se, että taksimäärä saattaa valtakunnallisesti jopa nousta pysyvästikin, mutta saatavuus koko maassa on jo nyt romahtanut. Kun ei ole saatavuutta, ei ole kilpailuakaan. Tulevaisuudessa välityskeskukset valtaavat toistensa alueita ja näin ollen taksit ovat pakotettuja ajamaan niiden alla, jos ei halua ajaa pelkkää ”tolpparallia” tai jos haluaa ajaa Kela-kyytejä tai sote-kyytejä. Tulevaisuudessa välityskeskukset tulevat tekemään rahaa ihan vain kyytien välityksellä, ilman omia autojakin. Joku Taksi Helsinki tai Menevä voisi varmasti halutessaan välittää Helsingistä käsin koko maan keikat, ei siihen ole mitään varsinaista estettä.

  18. Jarmo Lius sanoo:

    Uudistuksen parhaita puolia on myös meille uusille yrittäjille se, että nyt katkaistiin ”isältä pojalle” perinne jossa liikenneluvat periytyivät kuin jokin aatelisarvo. Moni on yrittänyt väittää että taksinkuljettajien taito vähenee kun ammatti ei periydy suvun sisällä, eikä ajeta mersulla. Minä olen vahvasti eri mieltä. Nyt saadaan järkeviä uudistuksia alalle, kuten taksin tilaajille edullinen alustatalous jonka piirissä minäkin toimin yrittäjänä.

  19. Ulf Fallenius sanoo:

    Kyllä vaan periytyy edelleen ja nytt se vasta helpompi on tehdä,just hoidettiin tämäkin asia alta.Kunnon tilauskeskuksiin pääsee perimällä tai isolla rahalla ja se muu ei ole perinnön arvoista koska villiä taksia ei arvosta kukaan.

    1. Jarmo Lius sanoo:

      Kilpailu tulee hoitamaan nämä markkinoita dominoivat välitysyhtiöt kun autoilijoiden työntekijät havaitsevat tuntipalkan noisevan kolmanneksen itsenäisenä yrittäjänä yhdellä autolla yhdessä vuorossa ilman palkallisia. Nyt palkat ovat kuulemma pudonneet. Siinä vaiheessa kun dominoivista välityskeskuksista loppuu resurssit työntekijäpaon seurauksena, he maksavat näille uusille yrittäjille jotta tulevat ajamaan keikkoja.

      1. niin sanoo:

        ”Siinä vaiheessa kun dominoivista välityskeskuksista loppuu resurssit työntekijäpaon seurauksena, he maksavat näille uusille yrittäjille jotta tulevat ajamaan keikkoja.”

        Kilpailulle alalla olisi tarvetta, mutta paremman oloinen ratkaisu olisi se, että kilpailu välityskeskusten kesken etenisi, jolloin välityskeskusten provisiot vähitellen laskisivat, mistä olisi etua sekä taksia ajaville että asiakkaille. Nyt välityskeskusten asema alalla on monin paikoin monopolimainen, ja joiltain osin oligopolimainen. Kilpailua on kuskien kesken, mutta välityskeskusten valintamahdollisuus sekä kuskien että asiakkaiden näkökulmasta on etenkin pk-seudun ulkopuolisessa Suomessa aika vähäinen. Sähköisten sovellusten kehityksen on moni odottanut tekevän nimenomaan välityspalvelusta aika bulkkituotteen, jonka saa puoli-ilmaiseksi per käyttökerta, kun saman kehitetyn sovelluksen voi monistaa eri puolille maailmaa, mutta kehitys ei ole tainnut edetä ihan niin.

  20. Ulf Fallenius sanoo:

    Palkkat on laskeneet talouden hiipumisen takia ei muut syyt.Päivän totuus on se että paikka laatuyhtiöissä maksaa kymnensiä tuhansia ja on helppo myydä on kokemus siitäkin asiasta niin olet kyllä pikkuisen ulkona markkinatilanteesta ja suurin osa ostajista villejä entisiä takseja jotka ovat kyllästyneet huonoon tulokehitykseen.Suuri on kaunista ja harrastelijat tippuu.

    1. Jarmo Lius sanoo:

      Suomalainen LT tai TH ei maailman mittapuussa ole kuin pienen pieni oksantynkä. Kun taksiyrittäjyys vapautettiin, niin globaali raha alkoi lohkoa siitä palasia. Seurauksena on se, että maahan on tullut sekä kovia välityskilpailijoita että ainakin yksi keskisuuri laatubrändi on myyty maailmalle.

      Kotimaiset toki pärjäävät kilpailussa, toivottavasti, sillä globaali brändäys on synonyymi rahavirtojen kymmenysten valumiselle maamme rajojen ulkopuolelle.

      Jännä, että sinä puhut ”talouden alamäki” on halpuuttanut palkkoja, kun aika moni syyttää kuitenkin ”Berneriä” ja taksivapautusta palkkojen hidastetöyssystä. Kumpi leinee oikea analyysi?

  21. Ulf Fallenius sanoo:

    Et sitten seuraa uutisia talouden hiipumisesta joka aina vaikuttanut taksialalla niinkuin myös tällä kertaa.Uber Taxify Yango ei lyö ikinä läpi Suomessa eikä muualla Pohjoismaissa ja sehän on jo huomattu koska kuka hullu maksaisi näitä korkeita välitys prosentteja heille ja sitten pitäisi vielä hoitaa velvoitteet,laskennallisesti mahdoton yhtälö .mutta sitten kuin sinullakin alkaa olla liikevaihtoa 150-250 tuhatta niin puhutaan sitten näistä asioista uudestaan.Uskon siihen kylläkin että Th ja Ht ostetaan ulkomaalaisella pääomalla pois markkinoilta 10 vuoden sisällä ja näinhän on Tukholmassa käynyt ja rahantuloa taas lisää meille omistajille.Itselläni silti erittäin hyvä vuosi takana ei voi valittaa.

  22. Juha-kummi sanoo:

    Taksin takapenkille kapuan kolmesta syystä: 1) promillemittarin määräyksestä, 2) lääkärin määräyksestä, 3) oman auton / osoitteen / parkkipaikan puuttuessa.

    Taksin takapenkiltä tulevaisuuteen tähyillessä autonomiset autot vilisevät silmissä. Tai glögi.

  23. Ulf Fallenius sanoo:

    Bolt entinen Taxify lopettaa sunnuntaina eivät kestäneet laatuyhtiöiden ylivoimaa.Työntekijät ja yrittäjät haluavat palkkaa ei halpa houkuttele.

  24. Ulf Fallenius sanoo:

    Toisaalta hyvä että loppui yksi turha taksi välitys keskus koska ilmastonmuutos on ongelma ja nykyinen taksilaki edistää valtavasti saastuttamista.Tänään seisoo taas tuhansia turhia taksiautoja tyhjäkäynnillä ja eivät edes täyttä ER 6 päästö vaatimuksia koska laki ei määrää mikä autoluokka saa olla.

Tietoa kirjoittajasta

Sammallahti Tere

Tere Sammallahti

Sisältöjohtaja

+358 44 099 0025

Tere on vapautta rakastava poliitikko, kansalaisvaikuttaja ja some-asiantuntija. Hän vastaa Liberan sisällöntuotannosta.

single.php