Tere Sammallahdesta Liberan sisältöjohtaja

Ajatuspaja Liberan uudeksi sisältöjohtajaksi on valittu Tere Sammallahti (s. 1981). Sammallahti siirtyy Liberaan SRV Rakennus Oy:n palveluksesta.

Uransa aikana Sammallahti on kerännyt laajan kokemuksen rakennusalan konsulttitehtävistä Suomessa ja Yhdysvalloissa. Hänet tunnetaan aktiivisena liberaalin aatteen puolustajana useista medioista, erityisesti sosiaalisen median alustoilta, kuten Youtubesta ja Facebookista.

“Olen innoissani päästessäni edistämään suomalaista julkista keskustelua liberaalin kansalaisyhteiskunnan, yhdenvertaisuuden, oikeudenmukaisuuden, markkinatalouden ja yksilönvastuun teemoilla. Markkinatalous on tuottanut hyvinvointia ympäri maailman ja vapauttanut historian saatossa miljardeja ihmisiä köyhyydestä. Taloudellinen vapaus on ensisijainen ehto myös suomalaisten hyvinvoinnille. Otan vapausaatteen yleistajuistamisen päätehtäväkseni Liberassa.”

Sisältöjohtaja vastaa tiedon keräämisestä sekä sen soveltamisesta ajatuspajan tuottamiin raportteihin ja analyyseihin. Myös viestinnän, tiedottamisen ja mediasuhteiden hoitaminen kuuluu organisaatiomuutoksen myötä uuden sisältöjohtajan toimenkuvaan. Sammallahti aloittaa työt Liberassa 12.8.2019.

Liberan toiminnanjohtajana aloittaa aiemmin operatiivisena johtajana toiminut Lasse Pipinen. Hän vastaa säätiön ja ajatuspajan varainkeruusta, taloudesta ja johtaa ajatuspajan toimintaa. Lasse on vastannut säätiön operatiivisesta toiminnasta jo lähes neljän vuoden ajan.

Liberan edellinen toiminnanjohtaja Mikko Kiesiläinen siirtyy ekonomistiksi Elinkeinoelämän keskusliittoon.

14 kommenttia artikkeliin “Tere Sammallahdesta Liberan sisältöjohtaja

1. Asevelisosialidemokraatti sanoo:

Täysin odotettu veto Kokoomusta lähellä olevalta semi-randiläiseltä ajatushautomolta. Maamme populistien ja äärioikeistolaisten kanssa sopuisasti uiskenteleva kokoomuslainen Tere on suuri siunaus, voimavara ja mahdollisuus niin Kokoomukselle kuin persuille.

Kandee kuitenkin käydä vielä läpi Teren hämmentävän brutaali ”kristinusko-kritiikki”, jossa sisältöjohtajanne mm. vertaa kristittyjen Pääsiäsjuhla-juhlaa ja näytelmää pedofiilimurhaaja Jammu Siltavuoren käsittämättömiin rikoksiin, holokaustiin, juutalaisten kaasuttamiseen Zyklon B:llä, Jonestownin joukkoitsemurhaan, Mika Murasen tapaukseen ja Korkeimpaan Totuuteen.*

Siis, viestittää Liberan lukijoille jo no nyt selvästi, että uuden sisältöjohtajanne “kristinuskokritiikki” ei edusta Liberan suvaitsevaista arvopohjaa tai sen suhdetta kristinuskoon yleensä.

—-

*“Passion of The Christ, jota allekirjoittanut ei yksinkertaisesti pystynyt katsomaan loppuun.
    Asian pähkäily on verrattavissa siihen, että miettisi vievänsä lapsen katsomaan Jammu Siltavuori-rekonstruktiota.”

“Kuvitelkaapa holokaustin muistopäivä, jolloin Senaatintorille rakennetaan kaasukammiot ja polttouunit, jotta ”juhlaan” liittyvät kauhut voidaan uudelleennäytellä. Veisittekö lapset katsomaan? Miltä näyttäisi teidän silmiinne, jos osa suomalaisista kantaisin Zyklon B-kanistereiden miniatyyreja kauloissaan ja lapsille annettaisiin hypisteltäviksi kaiverroksia Mengelen kokeissa tai teloituspartioiden edessä kuolevista ihmisistä?”

“Saman analogian saa tarvittaessa rakennettua esimerkiksi Jonestownista, Mika Murasen tapauksesta tai vaikkapa Korkeimmasta Totuudesta.”

Lähde: https://blogbook.fi/teresammallahti/kristillinen-mytologia-traumatisoi/

1. Tuukka sanoo:

Niin, kai se joidenkin mielestä on parempi elää kommunistisissa yhteiskunnan kahleissa, kuin ”kokomuuslaisessa” maailmassa, missä kannatetaan laajoja yksilönvapauksia ja vapaata markkinataloutta ja muutoinkin mahdollisimman vähäistä turhaa sääntelyä. Ja miksei Kristinuskoa, Islamia tai jotakin muuta uskontoa saisi kritisoida? Uskonnot ovat aina olleet ja ovat edelleen yksi suurimpia esteitä yksilönvapauden tiellä. Kiinnostaisi myös, miten perustelet, että Tere ”sujuvasti uiskentelee maamme äärioikeiston seassa”?

Kerrassaan hienoa, että Tere terveen järjen ystävänä on valittu moiseen pestiin. Lisää vaan saman henkistä porukkaa vastaaviin virkoihin, niin ehkä tämä vielä tästä. Onnea Terelle!

1. Asevelisosialidemokraatti sanoo:

Tuukka:“Niin, kai se joidenkin mielestä on parempi elää kommunistisissa yhteiskunnan kahleissa, kuin ”kokomuuslaisessa” maailmassa, missä kannatetaan laajoja yksilönvapauksia ja vapaata markkinataloutta ja muutoinkin mahdollisimman vähäistä turhaa sääntelyä. Ja miksei Kristinuskoa, Islamia tai jotakin muuta uskontoa saisi kritisoida? Uskonnot ovat aina olleet ja ovat edelleen yksi suurimpia esteitä yksilönvapauden tiellä.”

Toivottavasti Libera sanoutuu heti alkuunsa selvästi irti uuden sisältöjohtajansa “kristinuskokritiikistä”. Varsinkin kun pyrkimyksenä on nakella Kokoomuksen puolesta verkkoja perussuomalaisten äänestäjien suuntaan, joiden joukossa on tunnetusti paljon kristinuskoon myönteisesti suhtautuvia äänestäjiä. Tai mikäs minä olen neuvomaan. Hitto soikoon, Teren avulla Libera voi käynnistää suuren yhteiskunnallisen projektin, jolla suomalaiset dekolonisoidaan pois kristillisyydestä ja uskonnollisuudesta yleensä.”Lapset vapaiksi vanhempiensa piinaaviista kansantaruista – Heti!” voisi olla hyvä iskulause tai vaatimus Liberan banderollissa?

Tuukka:“Kiinnostaisi myös, miten perustelet, että Tere ”sujuvasti uiskentelee maamme äärioikeiston seassa”?

Tuota nyt ei kenenkään, joka on tahtoen tai tahtomattaan, seurannut Teren taivallusta somessa tartte enemmälti perustella. Kertonee sekin kai jotain, että Teren onnittelijoistakin melkein puolet on persuja tai vastaavat teidot omaavia ”islam -ja maahanmuuttokriitikoita”.

2. enya sanoo:

Kokoomus ilmeisesti haluaa kaikkien kusipäiden äänetkin.

3. Leena sanoo:

Tarkoittanet persuja?

1. Reijo Tossavainen sanoo:

Leena pitää itsenään ns. parempana ihmisenä. Olen persu, mutta lienen silti ns. normaali ihminen.

4. Konsta Hatt sanoo:

Konservatiivinen kokoomuslainen Liberassa??

5. ”Onko Suomi kommunistinen yhteiskunta? Näkisin että ei ole.(Obs. sinä ja idolisi näette muuten äärivasemmistolaisten lailla kaikkialla samanlaisia yksilöä rajoittavia totalitäärisiä/fasistisia/kommunistisia rakenteita. Historiallisesti epäkypsät analogianne ovatkin usein yhtä yliampuvia!) Teren sosiaalidarvinistinen Survival of the fittest -talousoppi sopii varmasti Pohjois-Amerikan trumpetisteille kuin nuorille Libera-kokoomuslaisille ja joillekin PS:n lippua kantaville yrittäjille, konsulteille jne. mutta ei meille muille. Vaarallinen “vieraslaji” Euroopan ja Suomenkin talouden ja yhteiskuntarauhan kannalta.”

Suomen yhteiskunnassa on vahvoja sosialistisa piirteitä, mutta sanoinkin, että jotkut eläisivät mieluummin vieläkin syvemmin kommunistisessa järjestelmässä. Mitään muuta syytä Lieberan ajamien asioiden vastustamiselle en keksi. Ei siinä, olen itsekkin joutunut sattuneista syistä tulonsiirroilla menneisyydessäni (useamman vuoden) elämään ja minä, kuten varmasti Terekin haluaa ylläpitää hyvinvointiyhteiskunnan perusrakenteita. Menestymisestä ei kuitenkaan tule rankaista, vaan siihen pitää kannustaa. On kiistatonta, että vapaa markkinatalous on nostanut miljardeja ihmisiä köyhyydestä. Se on jotain mihin kommunismi ja sosialismi ei ole koskaan pystynyt. Täten ihmisten ja yritysten toimintaedellytyksia tulee lisätä, eikä se onnistu veroastetta nostamalla ja muuta sääntelyä lisäämällä. Jossakin kohtaa se derivaatan nollakohta on Lafferin käyrälläkin.

Täten onkin sangen hälyttävää, että sinä ja muut kaltaisellasi ajatusmaailmalla varustetut ihmiset näkevät Liberalaiset ”haitallisena vieraslajina”. En myöskään ymmärrä, ketä tarkoitat ”meillä muilla”, sillä näillä ja huomattavasti alemmillakin veroasteilla muiden ihmisten menestys sataa myös yhteiseen laariin luoden samalla työpaikkoja. Ei ole millään lailla perusteltua, että yksityishenkilöiden ja yritysten toimintaedellytyksiä pyritään torpedoimaan milloin milläkin rajoituksella tahi veroraipalla. Tämän lisäksi haluaisin mainita, että Tere ei varsinaisesti ole minulle minkäänlainen idoli. Olen vain iloinen muiden menestyksestä, mikä toki joillekkin tuntuu vieraalta käsitteeltä.

”Toki saa uskontoja kritisoida, mutta varpisti näet ihan itsekkin, että Teren groteskissa oksentelussa ei ole kyse enään maltillisesta, rakentavasta tai asiallisesta uskontokritiikistä, vaan hän on ”kritiikissään” jopa maamme punavihreitä punaisempi ja bolsevistisemmalla raivolla varustettu toimija.”

”Tuota nyt ei kenenkään, joka on tahtoen tai tahtomattaan, seurannut Teren taivallusta somessa tartte enemmälti perustella. Kertonee sekin kai jotain, että Teren onnittelijoistakin melkein puolet on persuja tai vastaavat teidot omaavia ”islam -ja maahanmuuttokriitikoita”

En ole Teren facebookkia niin tarkasti seurannut, mutta onko mielestäsi automaattisesti osa äärioikeistoa, jos on Persu tai suhtautuu islamiin- tai maahanmuuton tiettyihin osa-alueisiin kriittisesti? Tässäkin suhteessa äärioikeiston ja rasismin määritelmä tottavie lavenee koko ajan.

6. Asevelisosialidemokraatti sanoo:

T:“Täten onkin sangen hälyttävää, että sinä ja muut kaltaisellasi ajatusmaailmalla varustetut ihmiset näkevät Liberalaiset ”haitallisena vieraslajina”.

Kyse on aatteesta, filosofiasta tai ideologiasta. Niinkuin kommunismin tai sosialismin kohdalla. Ei ihmisistä sinällään. Teren ja Liberan aktivismissa on kyse amerikkalaisen (semi-randiläisen) talousajattelun edistämisestä Suomessa. Kyse on olennaisesti siitä, millaisella moraalisella perustalla haluamme kapitalismin toimivan. Juuri tässä kohtaa Libera & Co pyrkivät ohjelmallisesti murentamaan pohjoismaalaisen ja yleensä eurooppalaisen kapitalismin filosofisia ja moraalisia perusteita ja muuttamaan sitä Pohjois-Amerikka -tyyppiseksi laissez-faire -markkinataloudeksi.

T:“Niin, tässähän kyse taisi olla siitä, että Jeesuksen ristiinnaulitsemisella namutellu saavutti Teren mielestä groteskeja piirteitä tietyissä yhteyksissä. Mielestäni tämä oli ihan asiallista, joskin selvästi hieman ylitseampuvan humoristisesti ja provosoivasti kirjoitettu. Nykyään tietysti pitää olla sananparren kanssa melko tarkkana, sillä kaikki jää bitteinä muistiin ja ihmisten henkinen loukkaantumiskynnys alentuu vuosi vuodelta.”

Tere tietänee varsin hyvin, ettei Suomessa tällä aiheella paljoa “namutella”. Hän kuitenkin halusi i-t-s-e tietentahtoen namutella (tarpeettoman) brutaalilla tavalla asialla, jolla on miljoonille veronsa maksaville, työnsä kunnialllisesti tekeville, tolkun suomalaisille yhä syvällinen merkitys. Tämän tyylisuunnan kavereiden pääseminen näinkin merkittäviin tehtäviin ei ole lupaavaa, mutta Libera on valintansa tehnyt -ja Tere ei taatusti pahoittele, pyytele anteeksi kuin peilikuvaltaan.

Koska otaksun, että ko. bloggaus ei ole ollut Teren ensimmäinen kristinuskokriittinen “analyysi” ja että häneltä löytynee toisenlaistakin kontroversaalia tuotantoa, suosittelen ainakin Kokoomusta, jonka listoilla Herra Sammalahti on ollut kansanedustajaehdokkaanakin, kampaamaan hänen somettelunsa alusta loppuun perusteellisesti, ettei puolueella ole omaa ”Al Taeta” käsissään vuonna 2023.

1. ksee sanoo:

Missähän rinnakkaisessa maailmankaikkeudessa sijaitsee se helvetillinen ”laissez-faire” Pohjois-Amerikka / Yhdysvallat, josta kaikki eurooppalaiset vasemmistososialistit ja kristilliset konservatiivisosialistit tuntuvat näkevän jatkuvasti pahoja painajaisia? Maa(nosa), jossa rosvoparonit riistävät imeväiset proletaariäitien rinnoilta, jossa puolet kansasta kuolee katuojiin ja tehtaat saastuttavat ympäristöä ilman mitään kontrollia?

Nykyisen reaalitodellisuuden ”Pohjois-Amerikka” on kuitenkin aika kaukana mistään ”uusliberaalien” / libertaarien unelmoimasta vapaasta taloudesta. Lisäksi luulen, että joku Anders Chydenius ja Adam Smith pyörisivät haudoissaan aika vinhasti, jos joku kävisi kuiskailemassa heille missä länsimaisissa yhteiskunnissa nyt ollaan ja (varsinkin) minne tästä pisteestä kovasti halutaan mennä. Joten turha perustella terefobiaansa jollain euroopalaisen liberalismin / kapitalismin arvoilla.

Tässä mielessä kristinuskon kritisointi – varsinkin kun se on itse ottanut entistä julkisemman roolin vulgaarisilla performanseillaan – on aivan paikallaan.

Itse totean tähän lopuksi Denis Diderot’n sanoin: ”Et des boyaux du dernier prêtre serrons le cou du dernier roi.”

1. Asevelisosialidemokraatti sanoo:

k:“Nykyisen reaalitodellisuuden ”Pohjois-Amerikka” on kuitenkin aika kaukana mistään ”uusliberaalien” / libertaarien unelmoimasta vapaasta taloudesta. Lisäksi luulen, että joku Anders Chydenius ja Adam Smith pyörisivät haudoissaan aika vin…”

Tarkoittanet Ayn Randia ja Chicagon koulun poikia, joiden pseudo-liberalismia yritetään nyt markkinoida meille “klassisena liberalismina”. Kyllä mije tahdon pitää kiinni tästä nykyisestä eurooppalaisesta kapitalismista, enkä korjailla sitä ainakaan amerikkalaiseen suuntaan, johon Libera mielestäni pyrkii. Aivan erityisesti arvostan pohjoismaista ay-toimintaa, joka on tunnetusti tälle porukalle sitä “fasismia”. Tästä käsin jokainen meistä voi sitten fundeerata haluaako tulevaisuudessa elää sellaisessa “vapaassa” Suomessa, joka muistuttaa tämän päivän Yhdysvaltoja vai jossain nykyisenkaltaisessa, omista lähtökohdistaan uudistuvassa Suomessa ja Euroopassa.

k:”Sen sijaan, jos perinteitä halutaan kovasti vaalia, niin nimenomaan uskonnon kritiikki on ollut yksi liberalismin ydinsisältöjä – onhan mm. kirkko ollut aiemmin konservatismin kovin ydin sekä sanan- ja ajatuksen vapauden suurin vihollinen. Nykyisin rooli näyttää tosin enemmin olevan pseudosalliva ”edistyksellinen” sosialismi – mutta edelleen (tai taas uudestaan) kirkko on mukana eturintamassa vaatimassa sanavapauden kaventamista.”

Mistään rakentavasta liberaalien ”kritiikistä” tämän sisältöjohtajan kohdalla -joka voittaa mennen tullen karkeimmatkin ateistiset nyky-kommunistit, sosialistit ja punavihreät- ei ole kyse, vaan antiteistisestä ”jihadismista”, jonka tarkoituksena on terrorisoida; rikkoa, repiä ja hajottaa sen ”edistyksellisen liberalismin” (vrt. kommunismi/fasismi) nimissä. Tarjoamatta tilalle muuta kuin omaa erinomaista valistunutta itseään.

Ja mikäli lienet tämä samainen ksee kuin täällä:
        voi perustellusti väittää, että kaltaistesi pro-trumplaisten “liberaalien” ulkopoliittiset visiot eivät palvele niinkään EU:n turvallisuutta ja sen myönteistä taloudellista kehitystä kuin Trumpin ja hänen Lähi-Idän asiakasvaltioiden. Toivottavasti Tere ei sentään omaa tässä aihelmatiikassa sijun linjaasi.

Lopuksi lainaan Tuomari Nurmiota:”Sull’on hampaissa palanen kultaa, sull’on korvissa hopeakuut, isi tuo sulle lahjoja kaukaa, mikä sua vaivaa, Iines?”

7. Gh sanoo:

Tere Sammallahti on järkevä mies ja tarvitsemme hänen kaltaisiaan lisää politiikan pariin. Vasen laita turhaan keksii kauhukuvia.

8. jorma sanoo:

Onnea Terelle

9. voi olla sanoo:

Ainakin testisosialistit ovat jo vingahtaneet, joten sieltä voi tulla hyvääkin juttua.