Blogit

Taksikuskiksi työllistymisen tiellä on täysin turhia esteitä

Taksikuskiksi työllistymisen tiellä on täysin turhia esteitä

Viime heinäkuussa voimaan astunut taksilain uudistus oli merkittävä uudistus, joka vapautti taksikartellin kilpailulle. Aiemmin taksilupien lukumäärää rajoittaneesta tarveharkinnasta luovuttiin ja taksiluvat myönnetään nyt kaikille kriteerit täyttäville hakijoille.

Uudistus oli varsin merkittävä ja tervetullut. Uudessakin järjestelmässä on kuitenkin edelleen parantamisen varaa. Nykyjärjestelmässä taksikuskiksi haluavan on läpäistävä erillinen paikallistuntemusta mittaava koe, ajokorttia varten tarvittavaa terveystarkastusta tiukempi terveystarkastus ja osattava suomen tai ruotsin kieltä.

Millekään näistä kolmesta vaatimuksesta ei ole todellista tarvetta. GPS-paikannukseen perustuvat navigaattorisovellukset ovat tehneet paikallistuntemusta mittaavasta testistä täysin tarpeettoman. Kokeesta vastaava viranomainen Trafi antaa nettisivuillaan neljä esimerkkikysymystä kokeesta. Rajallisilla tietoteknillisillä taidoilla siunattu ajatuspajan johtaja testasi Google Maps-sovelluksen paikallistuntemusta näillä esimerkkikysymyksillä.

  1. Olet Myllypuron terveysasemalla ja asiakas haluaa Malmille. Mitä pääväyliä kulkemalla pääset perille?
  • Siilitietä ja Itäväylää
  • Myllärintietä ja Lahdenväylää
  • Myllypurontietä ja Kehä I:stä

Google Maps löytää oikean reitin Myllypurontietä ja Kehä I:stä pitkin. 1/1

  1. Täydennä reitistä puuttuva pääväylä

Pasilan asemalta Helsinki-Vantaan lentoasemalle

Pasilan asema – Ratapihantie – Koskelantie –________________– Tuusulanväylä – Lentoasemantie

Google Maps tarjoaa muutamaa reittivaihtoehtoa, joista yksi kulkee Koskelantien kautta ja ohjaa sen jälkeen Mäkelänkadulle. 2/2

  1. Millä kadulla/kaupunginosassa sijaitsee seuraava paikka?

Sibelius monumentti [sic]

Google Maps kertoo että Sibelius-monumentti sijaitsee Mechelininkadulla, Töölössä. Lisäksi se kertoo, että monumentti on Eila Hiltusen suunnittelema ja koostuu yli 600 teräsputkesta. 3/3

  1. Missä sijaitsee Makasiiniterminaali?
  • Katajanokalla
  • Länsisatamassa
  • Etelärannassa

Google Mapsin mukaan Makasiiniterminaali sijaitsee Etelärannassa. 4/4

Lopputuloksena oli 4/4. Ainakaan näiden esimerkkikysymysten perusteella paikallistuntemuskoe, joka maksaa 100 euroa kerta, ei testaa mitään sellaista, joka toisi lisäarvoa navigaattorin käytön hallitsevalle kuskille. Hallituskin on ymmärtänyt tämän testin turhuuden ja näillä näkymin koe poistuu vaatimuksista ensi vuoden aikana.

Taksikuskien tarpeettoman tiukat terveysvaatimukset

Ajokortin saamiselle on perustellusta syystä edellytyksenä terveystarkastus. Tietyt terveyteen liittyvät seikat voivat aiheuttaa vaaratilanteita liikenteessä. Nämä seikat pyritään tunnistamaan jo ennen ajokortin myöntämistä. Jos hakijan terveyteen liittyy vaaratilanteita mahdollisesti aiheuttavia piirteitä, niin hänen ei tulisi saada ajokorttia. Jos taas näitä seikkoja ei ole, hakijan tulisi saada sekä ajokortti että mahdollisuus ajaa taksia.

Käytännölle, jossa taksikuskilta vaaditaan eri asioita kuin ajokortin haltijalta on hyvin vähän mitään perusteita. Eräs näistä lisävaatimuksista liittyy kuuloon. Kuuro hakija voi Suomessa saada AB-ajokortin, mutta ei voi päästä taksikuskiksi.

Kyytienvälitysfirma Uber on kehittänyt sovellukseensa ominaisuuden, jonka avulla kuuro kuljettaja voi ottaa vastaan kyytipyynnön lähtö- ja kohdetiedot sovelluksen kautta ja sen lisäksi viestitellä asiakkaan kanssa sovelluksen kautta tekstiviesteillä. Kuurojen työmarkkina-asema Suomessa on lähtökohtaisesti melko heikko ja ei ole mitenkään mielekästä lailla estää heitä toimimasta taksikuskeina, jos teknologian avulla voidaan ohittaa asiakkaan kanssa kommunikointiin liittyvät haasteet.

Onko taksikuskin pakko osata Suomea?

Taksilupaa varten vaadittavat teoriakoe ja paikallistuntemuskoe on mahdollista suorittaa vain suomeksi tai ruotsiksi. Esimerkiksi pelkästään englantia sujuvasti puhuva hakija tuskin pystyy kokeita läpäisemään. Mitään varsinaista estettä kokeiden tarjoamiseksi myös englanniksi ei ole olemassa.

Kyytien tilaamiseen tarkoitettuun sovellukseen voi syöttää matkan alku- ja loppupaikan siten ettei yhteistä kieltä asiakkaan ja kuljettajan välillä läheskään aina tarvita. Jos asiakas haluaa nimenomaan suomenkielistä palvelua tai vastaavasti ei halua kuuroa kuljettajaa, hän voi varmasti valita taksiyhtiön sen mukaan, että toive toteutuu. Tämä ei ole mikään peruste estää esimerkiksi englanninkielisiä maahanmuuttajia toimimasta taksikuskeina.

Samoin kuin kuurojen kohdalla, niin suomen kieltä osaamattomien maahanmuuttajien työmarkkina-asema on jo lähtökohtaisesti erittäin heikko. Kun uudet sovellukset mahdollistavat heidän työllistymisen ammattikuskeiksi, niin on hölmöä estää viranomaisten kielitaitovaatimuksilla. Työhön kiinni pääseminen on tehokkaimpia kotoutumisen keinoja. Lisäksi taksikuskin ammatissa kielitaito karttuu väkisinkin pikku hiljaa.

Blogit

Liberan blogiin kirjoittavat eri alojen asiantuntijat tai muuten vain mielenkiintoiset henkilöt. Blogit ovat kirjoittajiensa mielipiteitä, eivätkä välttämättä edusta Liberan virallista kantaa.

Kommentoi

25 kommenttia artikkeliin Taksikuskiksi työllistymisen tiellä on täysin turhia esteitä

  1. Ulf Fallenius sanoo:

    Onhan silti suuri edistys se että kolmasosa on vapaa veroista kuin ei mittareita ja seuraava kolmasosa joka on velvoitettu näyttämään tulonsa koska kuuluvat tilauskeskuksiin tuottavat niin huonoa tulosta että ei veroja tarvitse maksaa ja loppu kolmasosa ulkomaalaisten sijoitusyhtiöiden omistuksessa mistä veronmaksu ei Suomeen.Tappiot Suomessa noin 400 miljoonaa veroissa vuositasolla aikaisempaan järjestelmään nähden.

  2. Matti Kärki sanoo:

    Tähän minäkin odotan innolla vertaavaa tulosta parin vuoden päästä, mutta oletuksena tosiaan on että kertyvät veroeurot ovat huomattavasti vähentyneet ja tulevat vähenemään entisestään uuden lain myötä.

    Ja nyt kun ollaan norminpurkutalkoissa jo näin syvällä, niin voisiko seuraavaksi lopettaa nämä kalliit ja täysin turhat työturvallisuuskortti- ja muut trukkikorttikoulutukset? Ne ovat työnantajalle hyvin kalliita ja sisältöönsä nähden hyvinkin turhia työntekijöille.

  3. Petri Rautio sanoo:

    Huvittaa kirjoitus, uskonto kymmenen laskento 5. Asiakkaan saamalla palvelun tasolla ei mitään väliä näköjään.

  4. Mika tiet sanoo:

    Niin eihän se lääkärikään ole seppä syntyessään mutta mitens se ny on tämä asia . Menet taksiin ja oletat että auto lähtee samantien ilmoittamaasi osoitteeseen no kun ei lähde ensin kirjotellaan osoite mapsiin ja jos ei kirjoiteta mutta puhutaan no miten se esim sitten onnistuu kun kuljettajan kieli ei taivu esim kämnerintie ja kun se oikein kirjoitustaitokaan ei onnistu niin kyllä se ny vaan on perskeles silleen että pitäis sitä ammattitaitoa olla sen verran että nämä alkeet pitäis olla sitten loput tulee ajovuosien myötä. Myöskin erityisryhmien kannalta olisi koulutus taso pitää korkeana. Yhteen vetona vois sanoa kyseisetä kirjoituksesta sanoa että kirjoittajalla ei ole ammatista juurikaan mitään käsitystä mutta kirjoittaa sopii .

  5. Mikatiet sanoo:

    Liberalisoikaa ja laillistakaa prostituutio myös kaikki vapaaksi. Sehän pelastaa kaikki eikös niin tumpelot.

    1. Juha-kummi sanoo:

      Maailman vanhin ammatti on jo liberalisoitu. Elin-keinonharjoittajia, yhtä kaikki.

      Rahalla saa ja taksilla pääsee.

  6. Petri Huhtala sanoo:

    Hauskoja = helppoja matkavalintoja, tarkoituksena saada toivotut vastaukset. Vaan kun laitetaan vähän vaativampaa reittiä tarjolle, kuten vaikkapa Itämerenkatu 11 – Sateenkaarentie 5. Ammattimies pistää helposti Googlea 1,5km paremman reitin ja näitä esimerkkejä voi ladella paljonkin lisää. Googlemaps ei pysty myöskään kykene laskemaan reittejä, joista siviiliautolla ei saa ajaa, mutta taksilla saa ja taas tulee kiertoa. Mutta pääasiahan on se että se asiakas tuntee saavansa hyvää palvelua jonka joku amatööri on ohjelmoinut jollekin koneelle miten se pitäisi ajaa. Sitten asiakas on vieläkin tyytyväisempi, kun saa kirjoittaa taksin googlemapsiin osoitteen johon haluaisi päätyä. Olkaa hyvät vaan, sitähän te halusitte.

  7. Jukka-Pekka Kukkonen sanoo:

    Tekstiviestittely kuuron kuljettajan kanssa varmaan edistää liikenneturvallisuutta?

    Taksikuski—> taksinkuljettaja.

    Kartelli ja sääntely. Näillä käsitteillä on suuria eroja. Kannattaa tutustua.

  8. Seppo Luukkonen sanoo:

    ”Olin vastikään Italiassa ja totesin etten mitenkään pystyisi ajamaan taksia vaikkapa Firenzessä. En osaa kieltä, enkä tunne paikkoja, vaikka on se navigaattori. Oli ihan helvettiä yrittää löytää jonnekin kertaheitolla. Kun ei tuntenut paikkoja, se perhanan rakkine pyöritteli kaduilla ja kujilla mielensä mukaan.”

  9. Mika sanoo:

    Jos kuski ei puhu Suomessa suomea tai ei osaa perille ilman mun opastamista, niin ajakoon siellä savannilla mistä in tänne tullutkin.

  10. Jaakko Ylimäkk sanoo:

    Ei lääkärin tarkastusta, niinpä . Alaraajahalvaantunut kuuro joka ajaa invataksia asiakkaana sokea aivohalvauspotilas , että silläviisiin

  11. Jari Heinula sanoo:

    Kylläpä oli hölmö juttu..Taitaa olla kirjoittajan mielestä taksikuskin homma kaikista töistä halveksittavin ja vähäarvoisin.. Ei mitään käsitystä todellisuudesta kirjoittajalla.. Uskomatonta .. Miksi millekkään alalle tarvii sit kouluja käydä..Työssähän sitä oppii..

  12. Pirssari sanoo:

    Enhän minä toki ole gynegologi, mutta voinhan minä vilaista….käviskö laatuun 😉

  13. Jotain rajaa sanoo:

    ”Kun uudet sovellukset mahdollistavat heidän työllistymisen ammattikuskeiksi” Taksinkuljettajan työ ei ole pelkästään autolla ajamista jonkun sovelluksen avulla! Ammattikuljettaja ei ole pelkkää englantia puhuva maahanmuuttaja, koska hän ei osaa kommunikoida pelkkää suomea puhuvien kanssa. Kirjoittajan metodeilla pelkkää englantia puhuva kuljettaja ja pelkkää suomea puhuva asiakas tarvitsevat siis jonkun suomi-englanti-suomi kääntäjä applikaation, että matka onnistuu.

  14. Päivi sanoo:

    Tyyppi , joka tän tarinan on kirjoittanut, ei ole mitään käsitystä ammattitaidosta. Minkään ammatin eli lopettamaan heti yliopistot ja ammattikoulut niin saadaan kaikki työntekijät samalle riville, lääkäritkin yms

  15. Mikael Kaasinen sanoo:

    Liberan idealisteja ilmeisesti harmittaa kun taksihinnat ei laskeneetkaan kehitysmaatasolle, eikä Uber valloittanutkaan Suomen taksimarkkinaa. 😀
    Ratkaisuksi sitten se että suunnilleen jokainen pääsee kuljettamaan ihmisiä korvausta vastaan.
    Huvittavaa sinänsä, yksi syy miksi Uberin ja uusien ”villien” taksien menestys on jäänyt vaatimattomaksi on se että nämä amatöörit eivät osaa mitään. Kielitaito on olematon, ajotaito surkea, ja edes osoitteen kirjoittaminen naviin ei meinaa onnistua. Ratkaisuksi libera ehdottaa kaikkien vaatimusten poistamista, ikään kuin ihmiset alkaisivat sen jälkeen käyttämään enemmän vielä nykyistäkin surkeampia kuljettajia. 😀
    Teiltä on näemmä mennyt ihan ohi että taksin asiakas arvostaa kuljettajan osaamista ja ammattitaitoa. Jos minä (22v taksialalla) ajan päivän aikana vain Google mapsin avulla, kierrätän yhden vuoron aikana asiakkaita jopa useamman kymmenen kilometriä, pelkästään pk-seudulla.
    Mutta ehkä taustalla on ajatus että jos täytetään kadut vailla mitään taitoa olevilla kielitaidottomilla mamuilla, sitten ne hinnat laskee.
    Kirjoittajan kompetenssi taksialan suhteen on olematon, eikä ymmärrys markkinoiden toiminnasta vakuuta. Julkaistessaan tämänsorttista huttua Libera on jos mahdollista entistäkin vähemmän vakavasti otettava. Huvittavaa…

    1. Timo Niei sanoo:

      Olen aika lailla smaa mieltä Mikaelin kanssa että nämä artikkelin kirjoittajan ajatukset on kyllä aika syvältä, ja ei voi kuin ihmetellä mitä kirjoittajan päässä pyörii.

      Mutta pikkuisen korjaan tai kerron omia mielipiteitäni ”villiest taksesita” joihin itsekkin kuulun täällä Helsingin sydämmessä.

      En tiedä miten muiden menestys on ollut, mutta itselläni anakin on mennyt suhteellisen hyvin, ajan sen minkä ehdin ja joudun jättää ajamatta aika paljon kun aika ei riitä, saan katettua autoni kulut, säästettyä jonkun verran rahaa sukan varteen jos sattuu yllätyksiä.

      Maksan kaikki mahdolliset ja jopa ylimääräisetkin kulut, eli luulisin että pärjään hyvin.

      Ämätööriksi en itseäni luokittele, olen suorittanut taksiliitteen Helsinkiin 1996 ja ajoinkin useamman vuoden Helsingissä taksia, olen lisäksi kolmannen polven stadilainen ja näitä polkuja tallannut viimeiseen asti, kuten laulussa sanotaan, eli uskoisin että tunne Helsingin kadut suhteellisen hyvin, toki uusia alueita on tullut ja niissä on minulla vähän haastetta, mutta yksikään asiakas ei ole jäänyt viemättä perille.

      Kielitaitoa minulla ei hirveästi ole, englantyia puhun auttavasti ja sillä olen hyvin pärjännyt, Italiaa osaan muutamia sanoja ja siitä olen saanut parilta asiakkaalta erittäin positiivistä palutetta, ja sen olen nähnyt myös tipeissä, Suomen kieli minulla on suhteellisen hyvin hallussa, olen sitä puhunut nyt melkein 49 vuotta, mutta kuten näette, kirjallinen ulosantini ei ole parhainta, mutta asiani saan täälläkin selväksi, luulisin, ja olen oppinut kirjoittamaan Suomea jopa vasemmalla kädellä, siis tablettiin jonka olen sijoittanut taksissani vasemmalle puolelle, siitä syystä että asiakkaan ei tarvitse tietää jos joudun joskus harvoin tuota apuna käyttämään, aika usein joudunkin, koska aika paljon matkat Helsingin keskustasta päätyvät Helsingin ulkopuolelle, ja kuten me vanhan ajan taksikuskit aina sanottiin ”minun liitteeni ei tuonne ylety” ja Espoon ja Vantaan osoitteet ei ole vielä ihan hallussa, pikkuhiljaa ne mieleen jää, koska nykyään kun saa jäädä mihin tiolpalle tahansa niin tulee noissakin kaupungeissa ajettua, mutta tosiaan Helsigissä aika harvoiin käytän navia, ja juurikin siitä syystä että tuo ei osaa kertoa muutoksista reitin aikana, se ei tiedä erikellonaikojen ruuhkatilannetta, se ei pysty laskemaan onko lhyin vain nopein reitti se halvin, minäpä sen aika usein pystyn miettimään.

      Ja sitten mennään takaisin tuohon ”villien” vaatimattomaan tulokseen, tämä voi pitää paikkansa, ja pitääkin joidenkin osalta, yksi isoin syy on se että ”villijeä” takseja ei päästetä isompiin tilausjärjestelmiin, ainakaan vielä, voi olla että tulevauisuus tuo siihen muutoksen, nyt jotkut ”villit” ajavat monelle eri välittäjälle, siis pienemmille, ja myös mukaan lukien Uber (itse en aja Uberia, haluaisin että rahat pysyvät Suomessa), lisää tilausjärjestelmiä on tulossa, autoissa alkaa olemaan aikamoinen määrä kaikenlaista aparaattia, on kännykkää, tablettia jne. ja niitä on monta, kun on melkein pidettävä jokaiselle välittäjälle oma laitteensa että pysyy ajan hermoilla, onneksi itselläni ei ole tämmöinen tilanne vaan pääsin erittäin hyvän kotimaisen yrityksen ajoihin ja niitä on heiltä riittänyt aika hyvin, ja olen aika tyytyväinen tilanteeseen.

      Mitä tulee kuljettajien ”surkeuteen”, olen viikonloppu öisin katsellut erittäin suruissani kun pääkaupunkiseudun isojen ”firmojen” kuljettajat, en siis halua nimetä mitään firmaa tai välityskeskusta, jäävät tolpille miettimään mihin mennään, tai sitten se että annetaan jo auton ulkopuolella asiakkaalle kännykkä tai navigaattori ja pyydetään kirjoittamaan se osoite, ja siis kyse ei ole ”villisestä” takseista, toki heilläkin tätä käy, mutta vähemmän se näkyy koska meitä on kuitenkin vähemmän liikenteessä kuin ”perinteisiä takseja”.

      Mutta palaan takisin tähän artikkeliin ja sen kirjoittajaan, en edes muista milloin olisin lukenut tämmöistä shaipaa ja täydellä tietämättömyydellä kirjoitettua huttua, olisi hyvä että edes vähän tutkisi asiaa josta kirjoittaa, voihan helvata, kuurot ja kielitaidottomat ajamaan taksia, ja ilman mitään vaatimuksia, ei voi kuin ihmetellä ajatuksen juoksua, tai jos sitä edes on…

  16. Antti sanoo:

    Kyllähän mieki voin täs paukuttaa blogia tietämättä jostain tietystä alasta hevovvittuja. Hei, apteekkikartelli vapaaksi ja alkoholinmyynti kanssa. Mie ruppeen kirjottamaan näitä samanlaisia blogeja odotellessani pakettiautossani torin nurkalla täydessä viina- ja pillerilastissa, koska miksi se olisi niin vaikeaa myydä ihmisille viinaa ja pillereitä? Onneksi taitaa olla tämä herra pelkkä trolli, jota ny ei tointaisi ruokkia enää yhtään enempää. Ainakin toivon, että hän on pelkkä paska trolli. Koska en todellakaan toivo, että kukaan on noin tyhmä kuin hän antaa ymmärtää olevansa.

  17. Ulf Fallenius sanoo:

    Liberalismi on hieno asia mutta ääriliberalismi on yhtä sairasta kuin kommunismi aikanaan,sanoisin että suorastaan jopa vastuutonta.

  18. Jukka Tourunen sanoo:

    Maahanmuuttajien kotoutumisen avainasemassa on kielitaidon oppiminen ja koulutus, tästä lienee laaja konsensus. Nyt kirjoittajan mielestä tästäkin vähästä pitäisi luopua. Taksialalla työskentelee jo nyt kaikilla vertailutavoilla paljon maahanmuuttajia, että kyllä alalle pääsee, jos omaa halua on. Ei se kai kenenkään etu ole, että ilman mitään koulutusta tai esikarsintaa pääsee töihin ylipäätään millekään alalle.

  19. Jukka Sihvonen sanoo:

    Suosittelen kirjoittajaa kokeilemaan itse taksinkuljettajan työtä Googlen avustamana vieraassa kulttuurissa, esimerkiksi Botswanassa. Googlen kartat ovat siellä yhtä luotettavia kuin Suomessa. Olen asunut asemakaava-alueella viisi vuotta, Google tunne katuani, eikä ota korjausehdotuksia vastaan. Ammatin tehokas harjoittaminen vaatii edelleen paikallistuntemusta ja kielitaitoa jota paraskaan navigaattori ei tarjoa. Suosittelen kirjoittajalle samaa kokemusta, jonka vaimoni sai, kun yritti neuvoa kuljettajalle tietä – naisen neuvo ei kelvannut. Välitysjärjestelmiin kuuluvissa takseissa on kuljettajalle hätäkutsupainikkeet, pitäisikö myös asiakkaalle olla oma painike kun hän tuntee olonsa uhatuksi. Onneksi taksiyhtiöt ovat ottaneet valvontaa omiin käsiinsä ja kouluttavat kuljettajiaan yhteiskunnan todellisia vaatimuksia vastaavaksi.

  20. pertti koskelo sanoo:

    Lukutaitoinen taksisuhari voi liberaalisti jakaa eutanasiapillerit jo lähtöpisteessä, niin ei tarvitse vanhuksia kyörätä edes sairaalaan. Maalaisjärkikin sen sanoo, että turha niitä on kuljettaa.

  21. Juho Suomi sanoo:

    Miten joku kehtaa edustamansa kioskin nimissä julkaista tällaista omalla nimellä ja pärställä.

  22. taksikuski sanoo:

    Voi jeesus mikä roiskaisu taas – ja tämä tyyppi pyrkii eduskuntaan!

  23. Ulf Fallenius sanoo:

    160 euroa jo saatu kyydistä kamppi -kallio. Kohta kaikki haluaa ajaa taksia ja ilmeisesti helpoin uhri on vanhus joka on muuten suurin käyttäjä ryhmä.Kiitos Berner olet luonnut taas uuden suurituloisen alan jos nämä yrittäjät yleensä maksavat veroja.

Tietoa kirjoittajasta

Kiesiläinen Mikko

Mikko Kiesiläinen

Mikko Kiesiläinen is an economist at EK – Confederation of Finnish Industries. He has previously worked as the Director of HYY Group and as a consultant for McKinsey. He has a Master's degree from the London School of Economics, and a Bachelor's degree from the University of York. Mikko was the CEO of Libera Foundation in 2018-2019.

single.php