Valitettavasti veroeurojamme ei käytetä siihen, että meillä olisi maailman parhaat koulut tai terveydenhoitojärjestelmät, kuten päättäjät meille aina yrittävät uskotella. Nykyään esimerkiksi virolaiset perusterveydenhoitopalvelut pärjäävät jo melko hyvin meidän maailman ”parhaisiin” palveluihin verrattuna. Monissa maissa myöskään opiskelijat eivät joudu istumaan homekouluissa rahapulan takia. Veroeuromme eivät ole edes kadonneet kreikkalaisten hyväksi, kuten jotkut populistipoliitikot yrittävät väittää. Kuitenkin, lähes kaikilla mittareilla mitattuna, veroja maassamme maksetaan maailman eniten, joten minne ne katoavat?
Rakennemuutos on tämän päivän muotisana ja jokainen kansalainen on varmasti kuullut sen viimeisten vuosien aikana, niin vasemmisto- kuin oikeistopoliitikkojen hokemana. Valitettavasti harva on kuullut poliitikkojen vaativan todellista rakennemuutosta virkamieskoneistossa. Yhteiskuntien järjestelmiin tuppaa aina ajan saatossa kertymään ylipainoa. Tätä ylipainoa meidän Suomi-neidolle on kerrytetty aina tsaarin ajoista lähtien. Osa laitoksistamme ja niiden toimintatavoista ovatkin peräisin jo niiltä ajoilta. Maassamme kunnilla ja valtiolla työskentelee lähes 800 000 viranhaltijaa. Valitettavan moni näistä viranhaltijoista tekevät muuta kuin suorittavaa työtä kansalaisten koulutuksen, terveydenhuollon ja turvallisuuden parantamiseksi.
Liian ylipainoisesta Suomi–neidosta seuraa myös muita tauteja kuin liian korkea verotus ja huonot palvelut. Yliopistomme ovat kärsineet jo pitkään esimerkiksi tutkimusmäärärahojen puutteesta, jotka virkamiesten johtamat tutkimuslaitokset käyttävät poliittisilla näkökulmilla höystettyihin mantroihin. Kaikkein vakavimpana ongelmana näen kuitenkin sen, että virkamiesarmeijat kehittävät jatkuvasti uusia sääntöjä ja rajoituksia tehdäkseen itsensä tarpeellisiksi. Tämän vuoksi näenkin heidät pääsyyllisiksi siihen, että maamme kehittyy hurjaa vauhtia motivaation ja innovatiivisen ajattelun tappavaksi holhousyhteiskunnaksi. Yhteiskunnaksi, jossa päivittäin saamme lukea ainoastaan uusista virkamiesten päähänpistoista, kuten uusista kielloista, pakollisista kellokorttijärjestelmistä, entistä tiukemmista rakennusmääräyksistä, hygieniapasseista, vuosia kestävistä kaavariidoista, maailman kalleimmista ajokorteista, miljoonia maksaneista epäonnistuneista tietojärjestelmistä, autojen satelliittivalvontajärjestelmistä, tyyppihyväksytyistä kassakoneista, veneajokorteista, keskioluen myyntirajoitusehdotuksista, ravintoloiden uusista aukiolorajoitussuunnitelmista, pakollisista rengaspainevaroittimista, uusista tarkastajaviroista ym. Pelottavinta tässä on se, että nuoret ja kaikkein fiksuimmat kansalaiset ovat jo ehtineet äänestämään jaloillaan ja suunnanneet pois täältä kieltojen ja määräyksien luvatusta maasta.
Luonnollisesti oma yökerhoalani on virkamiesten top 5 -listalla, sillä toimintaamme liittyy hauskanpito ja vieläpä alkoholi. Virkamiehet ovatkin tehneet kaikkensa, että seuraavassa eduskuntaan käsiteltäväksi tuotavassa alkoholilakiehdotuksessa olisi kohta, joka rajoittaisi ravintoloiden aukioloaikoja. Siis uusi laki, joka ei millään tavalla vähentäisi alkoholin kulutusta maassamme tai edes auttaisi sitä noin 10% kansalaisistamme, joille alkoholi on ongelma. Tämän seikan on jopa THL:n entinen pääjohtaja suorassa tv-lähetyksessä pari vuotta sitten vahvistanut.
Alamme työntekijäjärjestö PAM ja työantajia edustava MaRa ovat pyrkineet tuomaan virkamiehille tiedoksi uusien aukiolorajoitusten seurauksia. Luonnollisesti myös yksittäiset elinkeinoyrittäjät ja muutkin etujärjestöt ovat yrittäneet tuloksetta perustella, miksi näitä aukioloaikoja ei ainakaan nykyistä enempää kannattaisi rajoittaa. Kesällä lakivalmistelua johtavan virkamiehen viesti valveutuneille ja sen johdosta huolestuneille kansanedustajille oli selvä: Virkamiesten valmistelemassa lakiehdotuksessa tulisi olemaan aukiolorajoituksia. Rajoituksia, jotka vähentävät entisestään ravintoloiden mahdollisuutta kilpailla kotisohvia ja Viron viinarallia vastaan. Rajoituksia, jotka ovat uhka kotirauhalle. Rajoituksia, jotka vähentävät alalta työpaikkoja. Rajoituksia, jotka pahimmillaan lisäävät katuväkivaltaa. Rajoituksia, jotka vaikuttavat myös muihin toimialoihin, ei pelkästään ravintola-alaan. Rajoituksia, jotka antavat aika vanhoillisen kuvan ulkomaalaisille vieraille maastamme. Ja ennen kaikkea rajoituksia joita enemmistö suomalaisista ei muutenkaan halua.
Me tarvitsemme massamme rakennemuutosta, joka koskisi myös virkamieskoneistoa. Me emme tarvitse enää lisää virkamiehiä johtotehtäviin, keksimään uusia määräyksiä ja rajoituksia verorahoillamme. Itse olen päättänyt, jaloilla äänestämisen sijaan, tehdä kaikkeni Suomi-neidon kunnon eteen. Luonnollisesti, siinä samassa uskon nostavani myös oman lehmäni ojasta. Tällä hetkellä työskentelen, muiden holhoukseen kyllästyneiden tovereiden kanssa, kansalaisaloitteen eteen, joka mahdollistaisi ravintoloiden vapaat aukioloajat maassamme. Lakialoitteen, joka antaisi kuvan liberaalista ja avoimesta Suomesta ulkomaalaisille vieraillemme. Lisäksi lakialoite lisäisi kotirauhaa sekä auttaisi ravintoloita kilpailemaan kotisohvia ja Viron viinaa vastaan. Suurimpana hyötynä näen kuitenkin sen, että se olisi merkittävä signaali päättäjille turhautumisestamme virkamiestemme harjoittamaa nykyistä holhouspolitiikkaa vastaan! Holhouspolitiikkaa, joka tuskin paranee ilman kunnollista Suomi-neidon kuntokuuria, jolla kilot saadaan karisemaan. Nyt vain pitäisi saada neito pakotettua heti salille hikoilemaan ja jopa itkemään, sillä kansalaisemme kaipaavat sitä rankan kuntoilun jälkeen tulevaa euforiaa.
Blogit
Liberan blogiin kirjoittavat eri alojen asiantuntijat tai muuten vain mielenkiintoiset henkilöt. Blogit ovat kirjoittajiensa mielipiteitä, eivätkä välttämättä edusta Liberan virallista kantaa.
Tietoa kirjoittajasta
Antti Raunio
Antti Raunio on toiminut ravintola- ja yökerhoalalla vuodesta 2000 lähtien, ja toimii tällä hetkellä Night People Group -konsernin toimitusjohtajana.
7 kommenttia artikkeliin Ylipaino tappaa
Taas monta riviä kuuroille korville.
Moi,
kiitos hyvästä kirjoituksesta. Siitä kävi kyllä ilmi, että julkinen sektori on liian lihava, mutta en oikein saanut kiinni mikä sen rahan sitten oikeastaan syö, jos suorittavan tason (lääkärit, opettajat, hoitajat, poliisit…) duuni on kunnossa. En epäile asiaasi, mutta haluaisin tietää lisää. Onko sinulla lukuja siitä, kuinka paljon julkinen sektori kuluttaa turhien sääntöjen keksimiseen ja niiden valvomiseen? Kuinka paljon näitä henkilöitä on ja kuinka paljon heille maksetaan? Missä virastoissa he työskentelevät? Miksi heitä pidetään töissä?
Sattui silmiin ja muistui mieleen Mikko Linnalammen tuore uutiskommentti Uudessa Suomessa (1.9.2014):
”Ensinnäkin valtiolla on duunissa noin 85000 ihmistä ja palkkasumma kokonaisuudessaan jossain 6,5 miljardin kohdalla. Mainittuun säästötavoitteeseen valtion budjetissa päästään siis potkimalla 50 prosenttia väestä pellolle tai leikkaamalla palkoista puolet.
Ennen kuin ensimmäinen hihhuli ryntää kertomaan, että niin pitäisi tehdä, kehoitan katsomaan esim poliisin, puolustusvoimien, tullin ja rajavartiolaitoksen sekä rikosseuraamusviraston henkilöstömäärät. Puolet valtion henkilöstöstä on nimittäin siellä. Lopuissa 40000:ssakin on ihan tarpeellisia virkamiehiä joukossa.
Toki olen sitä mieltä, että esim THL:n ja Valviran kaltaiset korruptiopesät voisi sulkea ja perustaa uudelta pohjalta, uusilla ihmisillä pyöriviksi. Silti niitäkin tarvitaan. KELA:lle ja TE-keskuksille sama käsittely.
Valtion keskiansiothan ovat nousseet siksi, että kaikki mahdollinen on ulkoistettu ja tehty liikelaitoksiksi. Esim Itellan postimies ei enää lukeudu valtion palkkalaiseksi pienine palkkoineen. Jokaisessa vastaavassa tapauksessa tilastot kertovat valtion palkkojen nousseen ja yksityisen laskeneneen.
Vielä 1980-luvulla Suomen valtion palveluksessa oli 220 tuhatta ihmistä, nykyisin reilu kolmannes tuosta. Konsultti- ja kusetusyhteiskunnassa virat ovat vähentyneet rajusti, mutta budjetti sen kun paisuu.”
Ylekin on uutisoinut Suomen julkisen sektorin koosta:
http://yle.fi/uutiset/kuinka_suuri_suomen_julkinen_sektori_oikeastaan_on/7062265
Kalevi Sorsan säätiö laati vastineensa asiasta suoraan Liberalle:
http://sorsafoundation.fi/2013/05/14/julkisen-sektorin-kasvu-on-myytti-ja-sen-kuuluukin-paisua-laskusuhdanteissa/
VM:n vanhan tilasto Työllisen työvoiman jakautuminen sektoreittain (v. 2004, yht. 2.4 milj.):
– Yksityinen 62.7%.
– Yrittäjät 12.8%.
– Valtio 5.6%.
– Kunta 18.0%.
– Kirkko 0.9%.
Mutta oikeastaan ongelma taisikin olla eduskunnan tai Euroopan parlamentin “ahkeruus”.
Surullista että tilanne mutkistuu&kurjistuu kokoomus-johdolla. Virkamiesvalta kasvaa kasvamistaan, motiivi? Twitterin sijaan oisko aika tarttua suolla kuokkaan?
Oma tuntumani on, että suurin osa kaikista määräyksistä, jotka koetaan tarpeettomiksi ovat niitä, jotka tähtäävät kansalaisten turvallisuuden parantamiseen. Suurin osa Raunion yllä listaamista asioista kuuluu tähän joukkoon. Uskon myös, että useimmiten nämä säännöt myös parantavat turvallisuutta, ihan oikeasti. Ja sääntöjä voidaan tehdä aina vain lisää, ja ne jatkuvasti parantavat kansalaisten turvallisuutta.
Juju on siinä, että näillä säännöillä on laskeva rajahyöty. Suomi on jo erittäin turvallinen maa, joten uusien määräysten turvallisuushyödyt ovat väistämättä pieniä. Aikoinaan autojen turvavyöpakko lisäsi merkittävästi liikenneturvallisuutta. Sen sijaan Aki Kaurismäen sarkastinen ehdotus kypäräpakosta saunoissa olisi vain pieni turvallisuusparannus, vaikka sekin ehkäisisi varmaan muutaman kuolemantapauksen vuosikymmenessä. Turvallisuutta mutta millä hinnalla?
Aloin pohtia asiaa jokin aika sitten, kun olin lomalla Bilbaossa. Kaikissa kahviloissa oli tiskeille kasattu pinchoja, eli pieniä voileipiä, ilman minkäänlaista sylkisuojaa tai jäähdytystä. Eivät varmasti täyttäneet suomalaisia hygieniastandardeja, mutta otin riskin mielelläni. Niin ottavat paikallisetkin. Pinchot olivat halpoja ja herkullisia. Lähikaupoista saa sielläkin muoviin pakattuja kolmioleipiä, jos haluaa ottaa varman päälle. Olen täysin varma, että suomalaisten hygieniastandardien omaksuminen parantaisi Bilbaon asukkaiden terveyttä. Mutta onko se sen arvoista? Tästä pitäisi keskustella.
Kysymys ei ole yrittäjien kiusaksi tehdystä ”turhasta sääntelystä” vaan siitä, kuinka paljon haluamme yhteiskuntaamme turvallisuutta muiden asioiden kustannuksella. Minä olisin valmis ottamaan korkeamman riskin itselleni ja rakastamilleni läheisilleni. Olen valmis siihen, että ihmisiä kuolee sääntelyn purkamisen seurauksena. Oletko sinä?
Valtiovalta on ulkoistanut tehtävät ja määräykset osalle kansalaisista. Koska logiikka yksityiskohtaiseen kertomiseen on tässä rajattu niin yritän vain lyhyesti. Minulla on mennyt lakipykälien etsimiseen, rangaistusten, sakkojen välttämiseen, niin paljon aikaa, että varsinainen työ ihmisten hoitaminen, ihmisestä välittäminen on melko sivuseikka. Jos esimies’ työnantaja tai ytittäjä itse on ahdistettu (lainsäätäjän aiheuttamana) mahdottimiin tilanteisiin niin miten hän itse voi huolehtia työntekijöistään. Esimerkki: lainsäätäjä teki pitkäaikaisesta luottamusmiehestä määräyksillään epäpätevän ja monesta muustakin työntekijästä, joita sitten pätevät huutelivat apuun kun eivät kyenneet hoitamaan tehtäväänsä. Luottamusmiehen ja pitkäaikaisten työntekijöiden irtisanominen kuten kaikki tietävät on tehty todella vaikeaksi. Lainsäätäjä vaati myös kilpailuttamaan palvelut niin kilpaillulla alalla kuin vain suinkin voi kuvitella. Vaadittin kaikki mahdollinen ja mahdoton kilpailutuspyynnöissä ja kukin vähän eri asioita, mutta kaikki ne joutui toteuttamaan koska ei voinut jäädä yhden asiakkaan varaan. Seuraus oli, että palveluista tuli niin kalliita, ettei niitä pystytty ostamaan. Poliitikot (jotka eivät kanna mitään taloudellista vastuuta) perustivat ainakin 5 vuoden suojatyöpaikkoja omille äänestäjilleen yhteiskunnan varoilla ja ilmoittavat sitten, että palvelut ei maksa enään niin paljon kuin yksityisiltä ostettaessa. Siitä lakiviidakon helvitistä pitäisi jokaisen äänestäjän päästä itse tasapuolisesti nauttimaan. Systeemihän on aina ollut suunnilleen: työnnä vastuut muille ja hanki edut aina itselle (ja aina parempi kun se on kirjoitettu laiksi). Eduista kun ei useinkaan makseta edes veroa.
valtiotason ongelmia ei voida korjata yksitellen. Koko hallintosysteemi pitää muuttaa, terveyttää ja järkiperäsitää poistamalla siitä politiikka ja aatteet.
http://www.suomenystavat.org tarjoaa tällaisen mallin.