Blogit

Uudet innovaatiot nostivat joukkoliikenteen suosiota Yhdysvalloissa ja Ruotsissa

Yhdysvalloissa on yleistä, että matkustaminen kodin ja työn välillä kestää kauan. Useimmat amerikkalaiset valitsevat oman auton julkisen liikenteen sijasta, mutta eivät kuitenkaan kaikki. Yrittäjä nimeltä Gary Bauer on kehittänyt yksinkertaisen innovaation, joka on onnistunut vakuuttamaan Piilaakson IT-lahjakkuudet valitsemaan bussin ja säästämään huomattavasti aikaa. Samankaltainen palvelu on äskettäin saavuttanut Ruotsin keskeisen IT-klusterin, kiitos uudistusten, jotka avasivat bussimarkkinat kilpailulle tänä vuonna.

Gary Bauer kokeili siipiään yrittäjänä jo lukioaikoina kyyditen kavereitaan maksua vastaan kolmella tuhannella dollarilla ostamallaan Cadillacilla. Yritys, Bauerin Älykäs Kuljetus, kasvoi tulevina vuosina ja keskittyi tarjoamaan ylellisiä kiertoajeluita luksusautoilla. Gary tajusi, että hänen asiakkaansa, jotka usein työskentelivät pitkää päivää ja joilla oli niukasti aikaa hukattavaksi, olivat oppineet työskentelemään tehokkaasti lentokoneessa, mutta käyttivät busseja harvoin, jos koskaan.

Voisiko selitys olla se, että julkiset bussit eivät tarjonneet oikeaa palvelua. Usein lentävät liikematkustajat ovat tottuneet yhdistämään rentoutumisen ja työn, koska heille tarjotaan hyviä palveluja. Mutta eikö olisi helpompaa tarjota mukavia istuimia, Internet-yhteyttä, sähköpistokkeita ja palveluja kuten ruokaa ja juomaa bussissa kuin ahtaassa lentokoneessa? Tähän havaintoon perustuen Bauerin yritys ryhtyi tarjoamaan ylellisiä bussimatkoja ihmisille, jotka halusivat käyttää matka-ajan työskentelyyn ja ehkä rentoutuakin vähän. Hanke oli hyvin onnistunut. Bauerin Älykäs Kuljetus, joka toimii San Franciscon alueella, tarjoaa bussimatkoja kuuluisien IT-yritysten, kuten Googlen, Facebookin ja Cisco Systemsin, työntekijöille. Sekä työnantajat että työntekijät hyötyvät mahdollisuudesta tehdä työtä mukavasti matkustaessa töihin ja takaisin, sillä se vähentää stressiä, takaa pehmeän työtahdin ja sallii työntekijöiden työskennellä monta tuntia päivässä ja silti saada vapaa-aikaa.

Konsepti on tullut nyt myös Ruotsiin. Tukholman lähiö Kista, joka on korkean teknologian yritysten keskittymä, ei ehkä vielä ole samalla tasolla kuin Piilaakso, mutta se on kuitenkin monen lahjakkaan ruotsalaisen työpaikka. Ja vaikka Ruotsin julkinen liikenne on varmasti parempaa kuin monissa paikoissa Yhdysvalloissa, silti edes Ruotsissa julkisia palveluita ei ole optimoitu yhdistämään työtä ja lepoa. Internet-yhteydet ovat vähäisiä, kuten usein myös istumapaikat ruuhka-aikaan. Mutta Nackan ja Kistan väliä matkaavat voivat nyt luopua ruuhkasta, monimutkaisista vaihdoista ja julkisten bussien odottelusta valitsemalla kyydit uudelta yritykseltä nimeltä ”Kansan Matkat”.

Joka aamu kolme vuoroa lähtee Nackan lähiöstä Kistaan ja joka iltapäivä yhtä monta vuoroa palaa takaisin. Mukavat bussit tarjoavat kallistuvat istuimet, WC:t ja langattoman Internetin. Lisäksi työmatkalaisille tarjotaan sekä kylmiä juomia että aamukahvia. Bussimatkojen hinta on 1400 kruunua (164 euroa) kuukaudessa. Tämä on lähes kaksi kertaa julkisen liikenteen kuukausilipun hinta Tukholmassa. Kansan Matkojen korkeampia hintoja perustellaan sillä, että toisin kuin julkisten palvelujen kyytejä, niitä ei tueta verovaroista. Korkeammat hinnat ovat kuitenkin sen arvoisia, sillä kyytiläiset säästävät aikaa, saavat töitä tehdyksi ja rentoutuvat paremmin kuin julkisissa busseissa.

Kansan Matkojen innovatiivinen ratkaisu on tullut mahdolliseksi, koska Ruotsi avasi julkisen liikenteen kilpailulle vuoden 2012 alussa. Tämän yrityksen perustaminen on hyvä esimerkki vapauttamisen avaamista uusista mahdollisuuksista. On epäilemättä taloudellisesti arvokasta tarjota matkustajille mahdollisuutta työskennellä ja rentoutua tehokkaasti työmatkoilla. Kilpailu yksityisten yritysten taholta saattaa tulevaisuudessa tasoittaa tietä tehokkaammalle julkiselle liikenteelle ja työmatkalaisille tarjottaville korkeamman lisäarvon palveluille. Tätä ei vähiten edesauttaisi se, jos veroilla ja tuilla ei enää luotaisi epäreilua kilpailua (esimerkiksi tarjoamalla tukia myös yksityisille). Ehkä Piilaakson ja Kistan työbussit voisivat inspiroida samankaltaisia ratkaisuja myös Suomessa, jos markkina avattaisiin yksityiselle kilpailulle?

Kirjoitus perustuu Ruotsin elikeinoelämän keskusliiton Reformbanken-julkaisussa julkaistuun artikkeliin.

Blogit

Liberan blogiin kirjoittavat eri alojen asiantuntijat tai muuten vain mielenkiintoiset henkilöt. Blogit ovat kirjoittajiensa mielipiteitä, eivätkä välttämättä edusta Liberan virallista kantaa.

Tietoa kirjoittajasta

Sanandaji Nima

Nima Sanandaji

Nima Sanandaji on kurditaustainen ruotsalaistutkija, joka on julkaissut lukuisia kirjoja eri yhteiskunnallisista aiheista. Sanandaji on tunnettu kirjailija ja ja väittelijä niin kotimaassaan kuin kansainvälisesti. Sanandaji on polymeeritekniikan tohtori Tukholman Kungliga Tekniska högskolanista.

Tohtori Nima Sanandaji toimii European Centre for Entrepreneurship and Policy Reformin (ECEPR) johtajana ja on kirjoittanut yhteensä 30 kirjaa yrittäjyydestä, teknologiasta ja yhteiskunnasta.

single.php