Blogit

Haloo saisinko 25 euroa?

Haloo saisinko 25 euroa?

Helsingin Sanomien pääkirjoituksessa (7.9. 2015) käsitellään HSL:n Kutsuplus-tilausbussipalvelua. Käsittely ei ole erityisen neutraalia, vaan kirjoituksessa pahoitellaan sitä, että palvelu lopetetaan. Lopettamisen syy on tappiollisuus; veronmaksajat ovat tukeneet jokaista kutsuplussan kyytiä viime vuonna 40:llä ja tänäkin vuona 25:llä eurolla. Silti HS:n mukaan olisi toivottavaa jatkaa palvelua, koska järjestelmä on toiminut teknisesti hyvin ja asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä.

Olisikohan mahdollista, että edes joskus kysyttäisiin rahoittajilta, mitä mieltä he ovat asioista, joihin heidän rahojaan käytetään. Ymmärrän, että on helpompaa kysyä ilmaisen rahan saajilta, ovatko he tyytyväisiä siihen, että saivat ilmaista rahaa, mutta kenties helpointa olisi olla kysymättä, koska vastaus lienee melko arvattava. Kenties ei ole myöskään yllättävää, että järjestelmä on toiminut teknisesti hyvin, koska se on ollut täysin alikäytössä.

Jotta yhteiskunta voi kehittyä on kokeiltava kaikenlaista. Suurin osa kokeiluista johtaa todennäköisesti epäonnistumiseen eikä tässä pitäisi olla mitään surkuteltavaa; siitäkin opitaan. Keskeistä kokeiluissa on päättää, milloin ne lopetetaan ja milloin ne ovat osoittautuneet menestyksiksi. Jos jotain kokeilua halutaan arvioida olennaisia seikkoja ovat tulokset, panostus ja arviot lisäinformaation arvosta, jota kokeilun jatkaminen tuottaa. Melko yksinkertaista.

Blogit

Liberan blogiin kirjoittavat eri alojen asiantuntijat tai muuten vain mielenkiintoiset henkilöt. Blogit ovat kirjoittajiensa mielipiteitä, eivätkä välttämättä edusta Liberan virallista kantaa.

Kommentoi

9 kommenttia artikkeliin Haloo saisinko 25 euroa?

  1. Mikko2 sanoo:

    Hyvä ettet kirjoittanut kilometrin mittaista artikkelia, kun pointtisi oli noin selkeä. Viesti menee paremmin perille noin.

  2. Susi Lehtola sanoo:

    Huomioonottamisen arvoista on myös se, että samalla kun Suomessa on puuhasteltu julkisin varoin Kutsuplussan kanssa, muualla maailmassa Uber, Lyft jne ovat kehittäneet palvelunsa markkinaehtoisesti ja tuoneet valtavan määrän julkista liikennettä käytettäville. Vaikka firmat lähtivät liikkeelle yksityiskuljetuksista, on niillä nyt tullut valikoimaan myös kutsuplus-tyylinen liikenne, jossa useamman matkustajan matkat liitetään yhteen.

    Näitä olisi varmaan Suomeenkin jo kauan sitten ilmestynyt, jollei ala olisi säännelty kuoliaaksi.

  3. Juha sanoo:

    Vaihtoehtoja perinteiselle joukkoliikenteelle syntyy kuin sieniä syksyllä.

    Halpalentoyhtiöt (Ryanair, Norwegian) kilpailevat kansallisten lentoyhtiöiden (Lufthansa, Finnair) kanssa. Halpalinja-autot kuten OnniBus ja Åbus kilpailevat perinteisen kaukoliikenteen asiakkaista.

    Vihivaunut, nelikopterit ja muut auto-kulkuneuvot näkyvät jo horisontissa.

  4. Jyrki sanoo:

    Tässä on aika hyvä esimerkki siitä, mikä Suomessa ei toimi.

    On ensin kehitetty erittäin hyvin toimiva palvelu ja tekniikka ja saatu se jopa menestyksellisesti pilotoitua. Toki se ei ole vielä kannattava, mutta harva (=ei kukaan) tuollaisista lähdöistä on tuossa vaiheessa.

    Ja, nyt kun se on saatu toimimaan ja ollaan valmiita valloittamaan maailma, yhtiö myydään pois pilkkahintaan (http://arcticstartup.com/article/finnish-transportation-revolution-goes-international-ajelo-acquired-by-split-technologies). Melko varmasti kauppahinta on lähinnä nimellinen.

    Hieman kärsivällisyyttä ja panostusta sekä uskoa, kun olisi ollut niin tuossa olisi ollut hyvä glbaalin menestytarinan alku. nyt ei jäänyt muuta, kuin kulut ja paha mieli.

    1. Koposen Kalle sanoo:

      Miten tuo Kutsu Plus oli toimiva? Oli kallimpi kun omalla autolla reissaaminen jos lasketaan kaikki kulut. Järjetön. Varsinkin jos vielä lasketaan investoinnit, ”kehitys” ja muu… Aian haistapaskahomma, joka toimii vain kun on rajoitettu, säännöstelty, luvanvarainen ja verorahoitteinen systeemi. Ai niin, eihän se toiminut silloinkaan.

      1. Jyrki sanoo:

        Se oli teknisesti erittäin toimiva. Liiketoimintakonsepti ei toiminut. Teknistä konseptia hyväksikäyttäen olisi mahdollista rakentaa toimivampi liiketoimintakonsepti, esim. niin, että hyödynnetään olemassaolevia fleettejä (taksiyhtiöt ym.).

        Tuollainen tosin vaatii: uskallusta ja kykyä tuotteistaa globaaleja innovaatioita. Nämä taidot ovat harvinaisia Suomessa. No, nyt tätä yrittävät amerikkalaiset, jotka saivat ostettua hyvän teknologia-alustan ilmaiseksi.

  5. jokke sanoo:

    viiltävän syvällistä analyysiä

  6. eri_jannu sanoo:

    Huomisen tuleva joukkoliikennelakko lienee HSL:lle oiva mahdollisuus esitellä kutsuplussan toimivaa ja ei edes etäisesti julkisia varoja haaskaavaa liikennepalvelua.

    ”Katsokaa nyt, kutsuplus kyllä toimii!”

  7. Ulf Fallenius sanoo:

    Suomessa on tuettu liikennöinti antanut sellaisen kuvan ja harhan että kyyditystä voisi ihan oikeasta tarjota 3 euron hintaan kannattavasti ilman tukea.Olkoon Onnibussi hyvä esimerkki että se ei ole mahdollista liikevaihto per bussi noin 100000 euron luokkaa joka on naurettavan pieni kalustohintaan ja kuljettajapalkan kattamiseen ja sen takia firma tekee pitkää miinusta ikuisesti ellei nosta hintaa puolella että pääsisi edes 200000 euron liikevaihtoon per bussi joka on edes jonkunlainen tulos alalla.

Tietoa kirjoittajasta

Klaus Kultti

KTT Klaus Kultti on taloustieteen professori Helsingin yliopiston valtiotieteellisessä tiedekunnassa. Kultin tutkimustyö on lähinnä teoreettista, erityisenä kiinnostuksena immateriaalioikeudet.

single.php