Alko – suuri sosiaalinen innovaatio? Järki ja toteuma haastavat ennusteen

Alko – suuri sosiaalinen innovaatio? Järki ja toteuma haastavat ennusteen

Alkon monopolista tehty selvitys on saanut myönteistä julkisuutta. Jos selvityksen tulokset pitäisivät paikkansa Alkoa kannattaisi suositella alkoholihaittojen vähentämiseen kaikille maille joissa monopolia ei vielä ole. Tulosten todenmukaisuutta on kuitenkin syytä epäillä.

Niiden mukaan Alkon yksinoikeuden peruminen lisäisi valtavasti monen sortin haittoja. Kuolemantapaukset, sairaalahoidot ja rikokset lisääntyisivät, haitoista johtuvat kulut kasvaisivat 17 %, monopolin perumisesta seuraisi kulutuksen suuri kasvu, myyntipisteiden määrä moninkertaistuisi ja joka ruokakaupassa myytäisiin viiniä ja väkeviä. Samalla kilpailu alentaisi hintoja. 

Selvitys kuuluu ryhmään ”tulevaisuuden ennustaminen”. Ennustemallit ovat hyödyllisiä ajatuskokeina, mutta heikompia ennakoimaan sitä mitä todellisuudessa tulisi tapahtumaan.

Niiden hyvyys riippuu oletusten osuvuudesta ja syy-seurausmallin pätevyydestä. Olennaista olisi tietää paitsi todennäköisin ennuste myös suurin ja pienin mahdollinen ennuste.

Alkon selvityksen malli yksinkertaistaa vahvasti oletetut syy-seuraussuhteet ketjuksi: juomien hinta, aukioloajat ja myyntipaikkojen määrä → kulutus → haitat. Vaikutuksien suuruudesta tehdään rohkeita oletuksia  pääasiassa ulkomaisten tutkimuksien perusteella.

Toteutuisiko ennuste vai ei, sitä emme tiedä. Suomessa on jo testattu miten osittainen monopolin poistaminen vaikuttaa. Tuoreet tiedot eivät tue Alkon erinomaisuutta. 

Meillä on tietoa viimeisimmän alkoholilain uudistuksen seurauksista. Laki salli yli 4,7 % ja enintään 5,5 % alkoholia sisältävien juomien tulon ruokakauppoihin vuonna 2018. Ennen uudistusta esiintyi pelkoa kulutuksen suuresta kasvusta.

THL ennusti että kulutus kasvaisi 6 %.  Tosiasiassa hinnat eivät juuri muuttuneet eikä alkoholin kulutus kasvanut uudistuksen takia.  Aikasarjatutkimuksessa alkoholilailla ei ollut tilastollisesti merkitsevää vaikutusta tilastoituun kulutukseen, kun huomioitiin alkoholivero, taloudelliset tekijät, lämmin kesä ja aiempi laskeva trendi. 

Järki sanoo että monopolia ei tarvita. Haittojen vähentämiseksi valtiot harjoittavat alkoholipolitiikkaa, oli monopoli tai ei. Säännöt koskevat kaikkia toimijoita – kauppiaita, ravintoloita ja baareja yhtäläisesti.

Politiikan välineet ovat verotus ja rajoitukset. Valtio päättää molemmista ja valvoo toteutusta. Ei siihen monopolia tarvita. Verohallinto valvoo verotusta. Rajoituksia ovat myyntikiellot (ei alaikäisille, ei humalaisille, ei kaikkina aikoina) ja markkinoinnin rajoitukset. Myyntikieltoja valvovat myyjät omaehtoisesti ja tarvittaessa valtion virkakunta. Myynti voidaan tehdä luvanvaraiseksi ja lupa peruuttaa jos väärinkäytöksiä ilmenee. Rikkomuksista voidaan rangaista.

Järki ja toteuma Suomessa haastavat selvityksen, jonka on rahoittanut Alko itse.

Selvityksen tekijöiksi oli saatu henkilöitä maista ja alueilta joissa on alkoholimonopoli. Selvitystä ei pidä ottaa vakavasti. Ennen kuin Alkoa pidetään välttämättömänä instituutiona, tarvitaan tervettä järkeä ja parempia selvityksiä luotettavien ja puolueettomien asiantuntijoiden toimesta. 

Aatetta, ratkaisuja ja ideoita

Aate- ja ideakirjoituksissa käsittelemme nyky-yhteiskuntaan sekä poliittiseen päätöksentekoon sopivia ratkaisuja klassisen liberalismin viitekehyksestä.

Kommentoi

Yksi kommentti artikkeliin Alko – suuri sosiaalinen innovaatio? Järki ja toteuma haastavat ennusteen

  1. Jörtsa sanoo:

    Hieno, laaja ja monimutkainen tutkimus, kiitos.
    Eikös asia ole kuitenkin yksinkertainen? Ei tietenkään ole mitään järkeä valtion monopolissa.

    Ihan sama onko alko, veikkaus, vr, terveydenhuolto tai aivan mikä tahansa. Helkkarin kallista ja huonoa sekoilua.

    Hyvää joulua kaikille!

Tietoa kirjoittajasta

Kari Poikolainen

Kari Poikolainen on Helsingin yliopiston kansanterveystieteen dosentti, lääket. ja kir. tri. Hän on aiemmin toiminut mm. Alkoholitutkimussäätiön tutkimusjohtajana ja WHO:n asiantuntijana. Hän on myös julkaissut kirjan Perfect drinking and its enemies (Mill City Press, 2014). Kuva: Pipsa Poikolainen.

single.php