Suomi elää varsin mielenkiintoisia aikoja. Euroopan Unioni sääti vuonna 2009 lain, joka mahdollistaa aidon kilpailun syntymisen jo vuosikymmeniä sääntelyn kohteena olleen reitti- ja paikallisliikenteen osalta. Tätä kirjoittaessani nuori ja nouseva Onnibus Oy tyhjensi potin voittamalla Jyväskylän kaupungin lähes koko joukkoliikenteen ensimmäisen kilpailutuksen. Myös kaukoliikenteen reitit ovat avautumassa kilpailulle.
Linja-autoliikenteessä yhteiskunnan rooli tulee jatkossa vahvistumaan kaupunkien ja kaupunkiseutujen liikenteessä, kun liikenteen suunnittelu- ja järjestämisvastuu siirtyy yksinoikeusyrityksiltä toimivaltaisille viranomaisille, joita ovat kaupungit ja kaupunkien välisessä liikenteessä ELY-keskukset. Kaupunkien välisessä pikavuoroliikenteessä, joka tällä hetkellä vastaa paria prosenttia kokonaismatkustuksesta linja-autoilla, tulee voimaan markkinaehtoinen malli, jossa yrittäminen on vapaata eikä yhteiskunnan tukirahaa kuten seutulippuja saa käyttää liikenteen järjestämiseen. Sellainen liikenne, jota ei markkinaehtoisesti synny, mutta jonka viranomainen näkee tarpeelliseksi, hankitaan kilpailutusmenettelyn avulla. Kaupunkien ja kaupunkiseutujen liikenteessä viranomaisella on mahdollisuus tuottaa liikenne myös omana tuotantonaan ilman kilpailutusta – Pori on esimerkki tällaisesta, ja myös merkittävä osa Tampereen paikallisliikenteestä tilataan omalta tuotantoyksiköltä. Helsingin tilanne on mielenkiintoinen. Siellä kaupungin omistama tappiollinen bussiyhtiö kilpailee markkinoilla yksityisten kanssa – ymmärrän niitä, jotka ovat asiasta Euroopan tasolla valittaneet. Yhteiskunnan ohjauksesta riippumaton markkinaehtoinen toimintamalli ei sovellu kaupunkien sisäiseen bussiliikenteeseen, koska se tuottaisi vääjäämättä liian alhaisen palvelutason ja johtaisi joukkoliikenteen käytön vähenemiseen, mikä ei liene kenenkään etu. Julkista tukirahaa tarvitaan siis kaupunkien bussiliikenteeseen jatkossakin – uuden lain myötä nämä julkiset palvelut hankitaan kilpailuttamalla. Monelle lienee yllätys, että tähän asti huomattavaa osaa kaupunkien liikenteestä ei ole kilpailutettu, vaikka toiminta on perustunut merkittävään julkiseen tukeen.
Suomen kaltaisessa harvaan asutussa pitkien etäisyyksien maassa joukkoliikenteen pitäisi toimia saumattomasti ja edullisesti. Valitettavasti yksityisautoilu on tälläkin hetkellä edullisempaa kuin sääntelyn kohteena olevan reittiliikenteen hintataso. VR:n sekä Matkahuollon kautta myytävien bussimatkojen hinnasto etenkin pohjoisemmassa Suomessa asuvalle on kylmää kyytiä: viikonloppureissu Kajaanista ja Helsinkiin ja takaisin maksaa normaalihintaisena lähemmäs parisataa euroa. Tarjouksia on lähinnä aamuneljältä lähtevään pendoliinoon – ei esimerkiksi sellaisille lähdöille jolla valtaosa haluaisi matkustaa, viime hetken äkkilähdöistä nyt puhumattakaan. Lentäminenkään ei ole hintatasoltaan monelle optio, eikä matkan buukkaaminen kolmea kuukautta etukäteen tule junaa halvemmaksi. Näin ollen, kaikkien julkisten kulkuvälineiden hintataso on kova ottaen huomioon yleisen tulotason, ostovoiman sekä sen, minne asti Helsingistä pääsisi samalla rahalla ulkomaille esimerkiksi lentäen.
Suomen kaupunkien välinen bussiliikenne on tähän asti toiminut Matkahuollon pakettikuljetusten ehdoilla, ei matkustajan. Näin ollen hinnoittelusta voi päätellä, että matkustajamääristä ei hinnoilla ole tarvinnut kilpailla. Vuonna 2012 toimintansa aloittanut Onnibus teki ensimmäisenä poikkeuksen tähän liiketoimintamalliin. Onnibussin liiketoiminta on alusta asti perustunut matkustajiin, ei rahtiin. Suurelle yleisölle on tullut yllätyksenä, kuinka edullisilla hinnoilla ollaan saatu synnytettyä kannattavaa ja laillista joukkoliikennebisnestä matkustajien eikä pakettien ehdoilla. Konseptihan ei suuressa maailmassa ole uusi: Isossa-Britanniassa ja Yhdysvalloissa on vuosia operoinut halpabussiyhtiö Megabus, ja monelle Yhdysvaltojen suurissa itärannikon kaupungeissa käyneille lienee tuttu ilmiö ”Chinatown Buses”, joilla allekirjoittanutkin on tyytyväisenä matkustanut 10 dollarilla New Yorkin ja Bostonin väliä.
Sotkeuduin itse joukkoliikenteen kartellimaailmaan käytyäni tänä kesänä VR:n omistaman Pohjolan Liikenteen toimitusjohtajan kanssa yleisönosastoväittelyä Kainuun Sanomissa alan tilanteesta. Kun vallitseva systeemi ei vaikuttanut millään tavoin reagoivan uudistustarpeisiin, otin yhteyttä Onnibussiin. Muutamassa viikossa oli liikenteessä ElinaExpress, mukaani nimetty tilausajoreitti Kajaanista Helsinkiin. Asiakkaita on riittänyt alusta asti siten, että jossain vaiheessa matkaa paikat loppuvat kesken. Tämä mielestäni todistaa uudenlaisen vaihtoehdon tarpeellisuuden. Uskon asiaani siitä huolimatta, että olen saanut voimakasta ja jopa epäasiallista palautetta alan vanhoilta toimijoilta – tai ehkäpä juuri siksi.
Toimialan rakenteita järisyttäneen Onnibussin kohtaama massiivinen vastustus kertoo kaiken oleellisen: pelkkä lainmuutos ei riitä alan todelliseen vapautumiseen – tarvitaan vapauttaja, joka uskaltaa astua vanhojen jättiläisten reviirille. Go, Onnibus!
PS. Onnibus on ilmoittanut haluavansa myös raiteille. Valitettavasti saamme odottaa vielä yli kymmenen vuotta VR:n haastamista.
Blogit
Liberan blogiin kirjoittavat eri alojen asiantuntijat tai muuten vain mielenkiintoiset henkilöt. Blogit ovat kirjoittajiensa mielipiteitä, eivätkä välttämättä edusta Liberan virallista kantaa.
Tietoa kirjoittajasta
Elina Kurikka
Elina Kurikka toimi uransa alkuvaiheessa Sveitsissä media- sekä finanssialalla. Suomeen hän paluumuutti vuonna 2011 opiskeltuaan Liberal Arts- opintoja Harvard University Extension Schoolissa. Kurikka on Kajaanin ja Helsingin lisäksi asunut Zürichissä, Tel Avivissa sekä Bostonissa.
10 kommenttia artikkeliin Joukkoliikenteen avautuminen kilpailulle on voitto kaikille
Bussikyyti on iloinen asia, vieläpä halpa sellainen.
Pieni oikaisu. Kannatavaa ehkä joo, laillista ei. Mut täytyy sanoo että hyvin on PM:n propaganda Elinaankin uponnu. 😉
IJ: Haluaisitko avata tätä hivenen enemmän? Minua ainakin kiinnostaa mitä tarkoitat, koska kommenttisi on näin asiaa vain vähän sivusta seuranneelle erittäin mielenkiintoinen ja jopa yllättävä.
Onnibus nouseva? eikö heidän vuosi 2012 ollut tappiollinen ja koko pääoma menetetty?
Ei, vaan päinvastoin voitollinen, mikä on kasvuun ja markkinatilanteeseen nähden melko uskomaton saavutus. Ja sitä paitsi jos seuraisit uutisia, tietäisit että Onnibussin laivasto kasvaa ensi kesänä lähes sadalla bussilla ihan jo Jyväskylän kaupungin liikenteen kilpailutuksen myötä. Ja ensi vuonna myös vapautuu suurin osa kaikista vanhoista kaukoliikennereiteistä.
”Valitettavasti saamme odottaa vielä yli kymmenen vuotta VR:n haastamista.”
Jos se kerran on niin valitettavaa, niin miksi ihmeessä se teidänkin puolueenne on aktiivisesti ajanut nykytilanteen ja VR:n tehottomuuden ja palveluhaluttomuuden jatkumista hamaan iankaikkisuuteen? Muistetaan nyt vaikka silloisen ministerin Jyri Häkämiehen taannoinen lausunto, jonka mukaan ”on viimeistään nyt syytä lopettaa keskustelu kilpailun avaamisesta”.
http://www.savonsanomat.fi/mielipide/artikkelit/suut-tukkoon-ja-rahat-rataan/1044793
No esimerkiksi tää Elina Express jota ajetaan tilausajona. Täysin pesunkestävää reittiliikennettä, jossa kierretään lakia ajamalla se tilausajona. Reitiliikenneluvassahan on se ikävyys että sitä on ajettava 2 vuotta ja jos lopettaa ennen tätä, ei ole oikutettu ”rangaistuksena” hakemaan tietyn ajan sisään uutta reittiliikennettä. Se että ajaa tilausliikenteenä, saa onnistuneesti kierrettyä lakia. Joukkoliikennelaki 2 § 3) tilausliikenteellä markkinaehtoista liikennettä, jota harjoitetaan vain tilauksesta tilaajan määräämällä tavalla;. Tokihan tohonkin varmasti on haettu sopivat kikat millä kiertää. Monelle menee sinällään ihan täydestä tää OB:n toimitusjohtajan ja muitten vastaavien propaganda. LAL leimataan aina kiusantekijäksi. Toki molemmilla osapuolilla on omat poteronsa mutta lähtökohtaisesti mediakin suoltaa täysin kritiikittä kaiken OB:n julkaseman. Myös kaiken tietyllä tapaa herjaavan ja epäasiallisen. Nää mafiatyyliset ja muut kartellikommentit on aika loukkaavia kun puhutaan kuitenkin täysin laillista liiketoimintaa harjoittavista yrittäjjistä joista monet ovat olleet perustamassa ja innovoimassa joukkoliikennettä Suomeen. Näitä muita velvotteisiin liittyviä en viitsi tässä julkisesti ruotia kun henkilökohtaisessa hallussa ei ole dokumentteja todistaa aisoita. Mutta se on valitettava tosiasia että tällä hetkellä uudet ja vanhat toimijat eivät ole samalla viivalla juridisesti. Ja siitä kuuluu suurin kiitos nykyiselle liikkenneministerille joka käveli, sinällään työllisyyteen ja hallittuun joukkoliikennejärjestelmämuutoksen hallitun sisäänajon, yli ja aikaansanut nykyisen tilanteeen jossa kanteet viuhuu ja pykäliä kierretän. Edellisen ministerin kanssa sovittiin siirtymäajoista ja pelisäännöistä hallittuun muutokseen jonka yli nykyinen ministeri käveli kannuksia hakeakseen.
Ketäköhän asiassa pitäisi oikein uskoa. Ohessa jokatapauksessa Aamulehden taannoinen näkemys asiasta:
”Halpabussiyhtiö Onnibusin ensimmäisen vuoden pieni voitto syntyi osin ilmaistyöllä.Tulos on tehty niin, että yhtiö on maksanut palkkoja viisituhatta euroa yhden ihmisen lyhyestä projektityöstä. Yrittäjät itse ovat pyörittäneet yritystä ilman palkkaa.Miljoonan euron liikevaihdolla linja-autoliikennettä ravistellut yhtiö näyttää hieman yli 15 000 euron liikevoittoa.Onnibus ilmoittaa henkilöstömääräkseen neljä. Jos näille neljälle ihmiselle maksettaisiin palkkaa esimerkiksi 3 000 euroa kuukaudessa ja sivukulut päälle, yhtiö kääntyisi runsaat 200 000 euroa tappiolliseksi.Yhtiö toimii edelleen samalla kaavalla, mutta tilanne muuttuu elokuussa, jolloin sen palkkalistoille tulee omaa henkilöstöä Tampereella alkavan kaupunkiliikenteen vuoksi.”
Usko tätä tilintarkastajan huomautusta: ”Lausuntoani mukauttamatta esitän huomautuksena, että yhtiön oma pääoma on negatiivinen. Yhtiön hallitus ei ole tehnyt osakepääoman menettämisestä osakeyhtiölain 20 luvun 23§:n edellyttämää rekisteri-ilmoitusta. Tilinpäätöksen käsittelyssä ei ole kaikilta osin noudatettu lain mukaisia määräaikoja.”
Aika täydellisesti on yhtiön oma viestintä mennyt mediassa läpi, kritiikittä. Näin taitaa olla muunkin yhtiön viestinnän kanssa. Median edustajat, herätkääpä!
Tilausajona hoidettava linjaliikenne on viranomaisten tutkittavana. Kilpailua avataan nyt, mutta lainsäädäntöä pitää kaikkien noudattaa. Mikähän on se rikos tai vastuuttomuus, mitä vanhat ja perinteiset bussiyhtiöt ovat Onnibusin mielestä tehneet?
Toimintaa voi onnistua jos saa tarpeeksi pestävää. Rehellinen liketoiminta ei noin onnistu. Tietysti on myös hienoa jos USA. opit otetaan käyttöön ja liikenne ajetaan alas henkilöautoliikenteen tieltä. Onhan se hienoa ja suuren maailman mallia.