Lakkorajoitukset Ruotsin malliin

Lakkorajoitukset Ruotsin malliin

VR:n veturinkuljettajien alle 12 tunnin varoitusajalla annettu lakkoilmoitus keskellä pahinta epidemiavaihetta on uusin pohjanoteeraus viime vuosina jatkuvasti yleistyvässä tendenssissä, jossa työtaisteluihin lähdetään pienimmistäkin syistä viis veisaten muun yhteiskunnan toiminnasta. Tämä kyseinen lakko on kuitenkin niin ratkaiseva askel vastuuttomuuden suuntaan, että on aika alkaa suitsia vahingonkorvausvaatimuksen uhalla laittomia lakkoja.

Lakko – ja tukitoimet – todellisuudesta riippumatta

Suomessa lakkoja ja työnantajan toimeenpanemia työsulkuja kutsutaan laittomiksi, mikäli ne rikkovat voimassa olevan työehtosopimuksen työrauhavelvoitetta. Verurinkuljettajien lakko 18-19.3 on tämänkaltainen laiton lakko.

Sen järjettömyyttä ei tarvitse liioitella, ja pitäydynkin tässä blogissa ainoastaan faktojen kuvailussa. Korona leviää parhaiten suljetuissa sisätiloissa, erityisesti kun ei ole mahdollista pitää turvavälejä. Tästä johtuen muun muassa VR ja HSL ovat alkaneet vaatia matkustajiltaan maskia. Se on epidemian taltuttamisessa oikea toimenpide.

Veturinkuljettajien lakko pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä sen sijaan on valtavan haitallinen toimi, joka todennäköisyyksien valossa tulee väistämättä lisäämään tartuntoja. Tähän on kaksi syytä. Ensinnäkin lakko pakottaa runsaasti ihmisiä ahtautumaan täysiin linja-autoihin. Toiseksi, HSL ei viestintäpäällikkönsä mukaan “lähtökohtaisesti täydennä työtaistelusta johtuvien vuorojen peruutuksia“. Tämä “solidaarisuus” täyttää entisestäänkin lähiliikenteen busseja. Hyvästi turvavälit ja terve järki, teitä ei kaivata kun lakkoillaan!

VR ja HSL siis luovat kimpassa koronalinkoja. Tämä ei toki ole heidän alkuperäinen tarkoituksensa, mutta tässä piileekin tämän blogin pääsanoma. Veturinkuljettajien lakko näyttää toteen sen, että kun liitto päättää aloittaa työtaistelun, siitä tulee ikään kuin luonnonvoima joka ei ota mitään muuta asiaa huomioon. Veturinkuljettajat varmaan jollain tasolla tiedostivat, että muiden ihmisten terveydellä leikkiminen on väärin, mutta niin vain liiton solidaarisuudesta mentiin mukaan. HSL:kin tietää tämän, mutta liittojen välisen solidaarisuuden sitomana hekin tekevät oman osansa koronan levittämiseksi.

Rajoitustoimenpiteet eivät jostain syystä ulotu lakko-oikeuteen

Hallituksen keskustellessa ulkonaliikkumiskiellosta, joka rajoittaisi kansan perustavanlaatuisia vapauksia vauvasta vaariin, ay-liikkeellä on milloin tahansa oikeus laittomaan lakkoon, jonka lopputuloksena korona leviää. 

VR:n lakko käynnistyi, vaikka kaikki vastustetut muutokset ovat työehtosopimuksen mukaisia. Ketään ei irtisanota eikä kenenkään ansiotaso laske. Haluan alleviivata tätä, toisto olkoon tehokeino: Suomessa voi laittaa seurauksitta laittoman lakon pystyyn, koska työehtosopimuksen mukaisetkaan muutokset eivät miellytä. Tämä siitä huolimatta, että se vaikuttaa satojen tuhansien ihmisten elämään. Näin keskeisen kuljetusalan laiton lakkoilu on kohtuutonta, vaikka en edes mainitsisi koronaa. Mutta epidemian yhteydessä se on täysin järjenvastaista. 

Ruotsin malli laittomiin lakkoihin

Suomi on ainoa Pohjoismaa, jossa laittomista lakoista ei ole vahingonkorvausvelvollisuutta, ainoastaan pienen katon omaava hyvityssakko. Ruotsin mallissa laittomasta lakosta tulee maksaa vahingonkorvaus yritykselle koituneen vahingon mukaisesti. Käytännöllä on useita merkittäviä etuja. Ruotsissa on yli 50 kertaa vähemmän laittomia lakkoja. Vuosina 2000-2015 heillä oli niitä 31 kappaletta, meillä taas 1600

Lisäksi vahingonkorvausvelvollisuus pitää naapurissamme toteutuneetkin lakot lyhyinä. Velvollisuus korvata aiheutuneet vahingot rajoittaa mielenilmauksien laajuutta ja kestoa. Vahingonkorvausvelvollisuus myös ennaltaehkäisisi täysin järjenvastaiset lakot, kuten esimerkiksi satojen tuhansien ihmisten potentiaalinen altistaminen kulkutaudille estääkseen työehtosopimuksen mukaiset muutokset työehtoihinsa. 

Vaikka laittomista lakoista asetettaisiinkin edellä mainittu korvausvelvollisuus, Suomessa säilyy työtaisteluoikeus. Aika harva väittää, että Ruotsissa poljettaisiin työväen oikeuksia; siellähän on keskimäärin korkeammat palkat ja monessa mielessä paremmat työolot. Ruotsin esimerkin pitäisikin rikkoa harha, jonka mukaan minkäänlainen kajoaminen lakko-oikeuteen automaattisesti kurjistaa meidät esiteollisen ajan riistotyösuhteisiin. Kun harha poistuu, voimme käsitellä tätäkin aihetta järkiperäisesti. 

VR:n koronalakko jää historiaan. Opitaan historiasta!

VR:n lakot vaikeuttavat toistuvasti ja tuntuvasti lukuisten ihmisten elämää, erityisesti pääkaupunkiseudulla. Esimerkiksi 2010 luvulla VR:n työntekijät ovat lakkoilleet vuosina 2010, 2011, 2013, 2014, 2015, 2016 ja 2017. 

Veturinkuljettajien lakko 18-19.3.2021 jää kuitenkin historiaan siitä, että keskellä pandemiaa se teki paljon muutakin kuin vain vaikeutti syyttömien elämää. Niin kauan kuin annamme ay-liikkeelle mahdollisuuden laittomiin lakkoihin, tämänkaltaisilta ylilyönneiltä ei voi välttyä.

VR:n ja HSL:n vastuuttoman toiminnan täytyy poistaa viimeisetkin harhaluulot. Ainoastaan mahdollistamalla täysimääräisen korvausvelvoitteen laittomien lakkojen vahingoista voimme varmistaa, ettei vastaavissa odottamattomissa tilanteissa ay-liike suorita yhteiskunnallisesti vaarallisia hupilakkojaan vain koska voi. Samalla otamme länsinaapurimme tapaan askeleen kohti yleisesti työrauhaisampaa yhteiskuntaa.

Huom: työtaisteluoikeutta kunnioittaen. Sekä lailliset että laittomat lakot jäävät Ruotsin mallissa mahdollisiksi.

Aatetta, ratkaisuja ja ideoita

Aate- ja ideakirjoituksissa käsittelemme nyky-yhteiskuntaan sekä poliittiseen päätöksentekoon sopivia ratkaisuja klassisen liberalismin viitekehyksestä.

Kommentoi

5 kommenttia artikkeliin Lakkorajoitukset Ruotsin malliin

  1. mere sanoo:

    Ei millään pahalla mutta miten Liberasta on tullut näin koronahysteerinen?
    Jos nyt vaikka edes yrittäisi pysyä jotenkin faktoissa? Edes vähän?

  2. Tom sanoo:

    Kyllä tuossa on vinha perä. Ay-liikkeelle ei mikään nosta sellaista kiimaa kuin lakko. Kuola valuen ihmisten terveyttä vaarannetaan. Aika mautonta.

  3. Julle sanoo:

    Jaha, liittopunikit taas suorastaan kerjäävät kuriinlaittoa.

  4. ni sanoo:

    Lakko-oikeuksia olisi mahdollista rajoittaa. Mahdollisesti seurauksena olisi toisenlaisten lakkotyyppien rantautuminen Suomeen. Niissä maissa, joissa töistä pois kävelyyn liittyy vahingonkorvausvelvollisuus, on harjoitettu perinteisesti mm. ns. italialaisia lakkoja. Työntekijät ovat paikalla ja asiat tehdään tasan niin kuin on käsketty ja säädökset määräävät, kunnes työnantaja tulee riittävästi vastaan. Tyypillinen reaktio on esim. tehdä kaikki kirjaimellisesti työnantajan ohjeiden ja voimassa olevien työturvallisuuslakien tiukan tulkinnan mukaisesti ilman omaa aloitteellisuutta niin, että työteho tippuu kymmeniä prosentteja kaikenlaisia lisävarmistuksia varmuuden vuoksi jatkuvasti tehtäessä. Italialainen lakko ei ole kai missään maassa laiton lakko. Mutta pitkäaikaisena jatkuessaan se voi olla jopa ikävämpi kuin perinteinen lakko, jossa palkanmaksuvelvollisuus sentään työnantajalta päättyy siihen, kun työntekijät poistuvat paikalta.

  5. Tauno pekka sanoo:

    Paitsi että VR kyllä rikkoi työehtosopimusta uudelleen tulkitsemalla, esimerkiksi matkustaminen työpisteiden välillä. Hki kuljettajille se on työ aikaa mutta ei ilr kuljettajille vaikka TES sanoo sen olevan työaikaa molemmille. Jos kerta pysyt faktoista niin kannattaa tarkistaa faktat eikä vain uskoa mitä VR julkisuudessa puhuu, siihen en luottaisi pätkääkään.

Tietoa kirjoittajasta

Lundstedt Tero

Tero Lundstedt

Sisältöjohtaja

+358 44 304 4350

Tero Lundstedt johtaa Liberan kaikkea sisällöntuotantoa. Oikeustieteen tohtorina Tero on tehnyt monipuolisesti tutkimusta oikeustieteen ja politiikan aloilta. Hän toimii myös Finnish Yearbook of International Law-julkaisusarjan toimittajana ja on Helsinki Law Academyn perustajajäsen ja lakiasiainpäällikkö.

single.php